لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۴

دهقانان در غور کشت کوکنار را ترک کرده اند٬ اما کمک به کشت بدیل نیاز دارند


تراکتور یکی از زمینداران که برای کشت گندم آماده گی میگیرد
تراکتور یکی از زمینداران که برای کشت گندم آماده گی میگیرد

شماری از دهاقین در غور می گویند که دیگر کوکنار کشت نمی کنند٬ اما در عین حال٬ آنان از حکومت طالبان و از نهاد های بین المللی مبارزه با مواد مخدر می خواهند که دهاقین را در تهیه کشت بدیل کمک کنند.

فضل احمد یکی از دهاقین ولایت غور در مرکز افغانستان اینجا در روستای آهنگران در غرب شهر فیروزکوه همه ساله کوکنار کشت می کرد اما امسال به عوض کوکنار به کشت گندم روی آورده است.

فضل احمد میگوید هرچند کشت کوکنار از نگاه مالی برای او سود بیشتر نسب به گندم دارد، اما به دلیل آن که برا ی جامعه زیانبار است تصمیم گرفته دیگر کوکنار کشت نکند.

"مردم فهمیدند که تریاک ضررهایش زیاد است اما فایده اش کم، حال ما از دولت می خواهیم که دهقان ها را به هر نوع کشت که فایده اش زیاد به دهقان برسد به ملت و حکومت برسد ما را تقویه و تشویق کند برای ما تخم های اصلاح شده بدهد."

سیدنور ۳۵ ساله نیز با پسر ۱۲ ساله خود که همه ساله در زمین هایش کوکنار کشت می کرد امسال این کار را نکرده است.

"روزی حلال اول گندم است بعد کچالو، پیاز و زردک است اینها همه حلال است، تریاک چی به درد می خورد جوانان مردم را همه معتاد و در به در می کند."

یکی از دهقانان جوان ولایت غور
یکی از دهقانان جوان ولایت غور


این دهقانان غور کشت گندم، جو، کچالو، انغوزه و باغ داری را بدیل مناسب برای رشد زراعت شان عنوان می کنند.

آنان از طالبان و سازمان های مبارزه با مواد مخدر میخواهند که در تهیه کشت بدیل دهقانان را یاری رسانند.

یکی از دهقانان غور: تریاک چی به درد می خورد مردم را همه معتاد و در به در می کند

مسئولان ریاست زراعت حکومت طالبان در غور می گویند که آنان برای معرفی کشت بدیل به دهقنان تلاش های را انجام داده اند.

محمد زمان قطیبه سرپرست ریاست زراعت حکومت طالبان در غور است. وی میگوید:

"در مجموع ما به دهاقین که در سطح ولایت غور رسیده گی کرده ایم ۱۸ هزار ۲۳۷ دهقان ما تحت پوشش داشته ایم، به اینها ما کود سیاه،سفید و تخم اصلاح شده توزیع کرده ایم به عنوان بدیل کشت کوکنار و همچنان ما دهاقین خود را تشویق کرده ایم به بدیل کوکنار هنگ و یا انغوزه بهترین بدیل و حاصل در غور میدهد و بهترین بدیل برای کوکنار است که دهاقین با آن بتوانند مراجعه کنند و کشت هنگ را ترویج بدهند."

آقای قطیبه افزود که ریاست زراعت غور همچنان برنامه ها و آموزش های بیشتر را برای دهقانان به منظور ترویج کشت انغوزه و زعفران در سال جاری روی دست دارد.

کشت کوکنار و قاچاق مواد مخدر در افغانستان یکی از نگرانی های همیشه گی جهان به ویژه کشورهای همسایه افغانستان بوده است اما مسولان طالبان در غور می گویند، با استناد به فرمان سال گذشته رهبر شان در رابطه به منع کشت، تولید، قاچاق و استفاده از مواد مخدر با عمل کرده اند.

اما شماری از سازمانهای جهانی و کشور های جهان، از جمله روسیه و هند از ادامۀ کشت کوکنار و تولید و قاچاق مواد مخدر از افغانستان ابراز نگرانی کرده اند.

دهقانان میخواهند تا در زمینه تهیه کشت بدیل برای آنان از سوی حکومت طالبان و سازمان های بین المللی کمک صورت بگیرد
دهقانان میخواهند تا در زمینه تهیه کشت بدیل برای آنان از سوی حکومت طالبان و سازمان های بین المللی کمک صورت بگیرد


سر منشی سازمان ملل متحد انتونیو گوتیریش، در دوم ماه می پس از دیدار با نماینده های حدود بیست کشور برای افغانستان در دوحه پایتخت قطر، قاچاق مواد مخدر از افغانستان را یکی از نگرانی های عمدۀ کشور های اشتراک کننده در این نشست دانست.

با به قدرت رسیدن دوبارۀ حکومت طالبان در ماه آگست سال ۲۰۲۱ تمویل پروژه های مبارزه با مواد مخدر، که حمایت از دهقانان بخشی از آن بود، به طور چشمگیر کاهش یافت و حتی قطع شد.

اما در گزارش سه ماهه اداره سرمفنش امریکا از بازسازی افغانستان یا (SIGAR)، آمده که ایالات متحده امریکا در یک سال گذشته بیش از سی میلیون دالر را در بخش مبارزه با مواد مخدر در افغانستان مصرف کرده است.

اما کار شناسان تاکید می کنند که تلاش ها به هدف از بین بردن کامل کوکنار زمانی در افغانستان موثر واقع می شود که از دهقانان حمایت شود و به آنان آموزش داده شود.

XS
SM
MD
LG