لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۰۲

عفت سعادت حسینی٬دختری که با هنر نقاشی میناتور در هرات به دختران امید و انگیزه می‌دهد


برخی از آثار هنری عفت سعادت حسینی
برخی از آثار هنری عفت سعادت حسینی

عفت سعادت حسینی، دختری در ولایت هرات است که مینیاتوری قدیم را با سبک جدید تلفیق کرده و به گونهٔ گرافیک نقاشی می‌کند.

عفت ۲۶ ساله که باشنده اصلی کابل است و در حال حاضر در هرات زندگی می کند٬ تحصیلات خود را در رشتۀ هنرهای زیبای پوهنتون دولتی هرات در بخش گرافیک به پایان رسانده است.

عفت پس از پایان تحصیلات به گفتۀ خودش سبکی را به نام کهن‌وار ایجاد کرده که تلفیق مینیاتوری قدیم با نقاشی گرافیکی به سبک امروزی است.

او به رادیو آزادی می‌گوید، سبک کهن‌وار روایت کنندهٔ زیبایی‌های باستانی است.

"هدفم از خلق این گونه آثار برعلاوه تحقق رویاها و باورهای خود که آن‌ها را به تصویر می‌کشم و یا یکی هنر دیروز را به هنر امروز گره و پیوندی داده باشم و یادی کرده باشم از آن‌ همه شکوه و جلال و زیبایی‌های هنرهای دیروزی که حتی از یاد برده شده و نامی از آن‌ها برده نمی‌شود، می‌خواستم به صورت هنر امروزی به تصویر بکشم."

یکی دیگر از آثار سعادت عفت حسینی که قلعه بُست ولایت هلمند را به تصویر کشیده است
یکی دیگر از آثار سعادت عفت حسینی که قلعه بُست ولایت هلمند را به تصویر کشیده است

هفت آسمان خدا، آرزو، کتاب‌ها و صلح، هر رنگ زندگی، نیل‌گون و مژده از جملهٔ اثرهای اند که عفت به گونهٔ دیجیتالی به روی گرافیک با استفاده از سبک مینیاتوری قدیم آن‌ها را نقاشی کرده است.

او می‌گوید، برعلاوهٔ نقاشی دیجیتالی به گونۀ مینیاتوری، تذهیب نیز کار می‌کند که روی ظروف سفالی است و تا اکنون پنج اثر را خلق کرده است.

عفت حسینی: میخواهم برای دخترانی که از مکتب باز مانده اند امید و انگیزه بدهم

عفت می‌افزاید، اثرهایی را که به شکل تصویر و با استفاده از گرافیک طرح و خلق می‌کند با دکلمهٔ شعر و یا نثر مرتبط با نقاشی که نوشتهٔ خود او است، ویدیو می‌سازد و در شبکه‌های اجتماعی نشر می‌کند.

او باور دارد که با این نوع کار یک نوع تنوع در هنر ایجاد کرده که برای مخاطبینش این نوع پردازش هنر گیراتر جلوه می‌کند.

"تمام آثاری که کار می‌کنم نوشته‌هایش از خودم است، در قالب شعر یا در نثر اول می‌نویسیم و بعد نوشته‌ها تبدیل به اثر می‌شود، هیچ‌گاه ادعای نویسندگی را نداشتم، اما امروز توانایی این را دارم که نوشته‌‌‌ها در قالب اثر چشم‌نوزای می‌کند این از خوشبختی و سعادت مندی زندگیم محسوب می‌شود."

نمونه یی از کار های عفت سعادت حسینی
نمونه یی از کار های عفت سعادت حسینی

عفت می‌گوید، با ایجاد اثرهایش می‌خواهد به دختران و زنان افغان که امروز زیر حاکمیت طالبان از همه حقوق‌شان محروم شده‌اند انگیزه و امید خلق کند:
"بُعد دیگر هنرم این بوده که یک الگو و یا یک انگیزهٔ کوچک یا بزرگ برای دختران دیارم شده باشم دخترانی که امروز با هزار و یک مشکلات زندگی می‌کنند، ممانعت‌های زیادی سر راه‌شان است، برایشان یک پیامی باشم که تسلیم ممانعت‌ها، محدودیت‌ها و خواسته‌های که مانع اهداف آن‌ها می‌شود نشوند و زندگی را با یک انگیزه و هدف محکم به پیش ببرند."

به گفتهٔ عفت سعادت حسینی، او تا این‌جا با زحمات و تلاش خودش رسیده و نه تنها حامی نداشته بلکه همیشه با ممانعت‌هایی که سر راه‌اش وجود داشته، مبارزه کرده است.

به گفتهٔ او در نظام جمهوری او کار رسمی در این بخش داشت که در بخش ساخت اعلان‌ها، طرح کتاب‌ها و غیره مصروف بود، اما پس از حاکمیت طالبان کارش را از دست داد و اکنون به گونهٔ آنلاین کارش را به پیش می‌برد.

مینیاتوری نوعی نقاشی با حداکثر ظرافت و خطوط ترسیم شده با حد اقل نازکی است که از این سبک برای تزئین متن‌ها، معماری، صنایع قالین، تکه‌سازی، چوب وغیره استفاده می‌شود.

XS
SM
MD
LG