لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۴

ثبت دومین واقعه مثبت پولیو در افغانستان؛ یونیسف: کودکان زیر ۵ سال تانرا واکسین کنید


پولیو تداوی ندارد. واکسین کردن یگانه راه پیشگیری کودکان از مصاب شدن به این بیماری است.
پولیو تداوی ندارد. واکسین کردن یگانه راه پیشگیری کودکان از مصاب شدن به این بیماری است.

با این که قرار است فردا کمپاین فرعی واکسین پولیو در ۲۳ ولایت افغانستان آغاز شود، دومین واقعۀ مثبت پولیو در سال ۲۰۲۳ در افغانستان به روز یک‌شنبه در ولایت ننگرهار به ثبت رسید.

نخستین واقعۀ مثبت پولیو هم روز جمعه در ولسوالی بتی کوت ولایت ننگرهار به ثبت رسیده بود.

کمال‌ شاه، مسئول روابط عامهٔ برنامۀ محو ویروس پولیوی صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) در افغانستان با تأیید ثبت دو واقعۀ مثبت پولیو در ننگرهار به رادیو آزادی گفت، این موضوع خطر بزرگی است:
"تا کنون چندین واقعه از ولایت‌های شرقی افغانستان شناسایی شده است. از ولایت کنر و ننگرهار چندین واقعۀ اخیر ثبت شده و این خطر بزرگی است. خواست ما این است که اطفال‌شان را در کمپاین‌های تعیین شده واکسین کنند."

یک منبع در وزارت صحت عامۀ حکومت طالبان که نخواست نامش در گزارش گرفته شود به رادیو آزادی گفت، دومین واقعۀ مثبت پولیو مربوط به یک کودک چهار ساله از روستای سه پایی ولسوالی بتی‌کوت ولایت ننگرهار است.

به بیان این منبع، این واقعه توسط شفاخانۀ پوهنتون ولایت ننگرهار شناسایی شده است.

آرشیف -کودکی که در اثر ابتلا به پولیو فلج شده است
آرشیف -کودکی که در اثر ابتلا به پولیو فلج شده است

رادیو آزادی تلاش کرد که با خانوادۀ کودک مصاب شده به پولیو در ولسوالی بتی‌کوت ننگرهار صحبت کند، اما با تلاش‌های زیاد هیچ یک از اعضای خانواده او دستیاب نشد.

یونیسف و وزارت صحت عامۀ حکومت طالبان گفته اند، در کمپاینی که قرار است روز دوشنبه در ۲۱۷ ولسوالی ۲۳ ولایت افغانستان آغاز شود، ۶.۴ میلیون کودک واکسین خواهند شد.

این در حالیست که سازمان جهانی صحت روز جمعه در اعلامیه‌ای گفته بود، از آغاز سال روان میلادی تا اکنون ۱۸ واقعۀ مثبت محیطی پولیو در افغانستان ثبت شده که ۱۵ واقعۀ آن در ننگرهار و ۳ مورد دیگر در کنر ثبت شده است.

پولیو بیماری ویروسی‌ای است که از یک شخص به شخص دیگر سرایت می‌کند. ویروس با آسیب رساندن به نخاع، یا رشته مهم عصبی که در میان ستون فقرات جای دارد، سبب فلج بدن می‌شود.

در حال حاضر افغانستان و پاکستان دو کشوری اند که هنوز پولیو در آنها محو نشده و این ویروس زندگی کودکان را در این کشورها تهدید می‌کند.

XS
SM
MD
LG