لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۳۹

سازمان جهانی صحت از افغان‌ها خواست که کودکان زیر ۵ سال خود را واکسین پولیو کنند


آرشیف - یک کارکن صحی یک کودک را در هرات واکسین پولیو می‌کند. March 31, 2021
آرشیف - یک کارکن صحی یک کودک را در هرات واکسین پولیو می‌کند. March 31, 2021

سازمان جهانی صحت بار دیگر بر اجرای واکسین فلج اطفال برای نجات کودکان از این بیماری در افغانستان تاکید کرده است.

این سازمان دیروز یکشنبه در توییتی اعلام کرد که رفاه یک کشور به جمعیت سالم آن بستگی دارد.

سازمان جهانی صحت تاکید می‌کند که بیایید فرزندان خود را در برابر این بیماری صعب العلاج واکسین کنید و در نتیجه سهم خود را برای یک افغانستان سالم انجام دهید.

پیش از این، سازمان جهانی صحت هفته گذشته در توییتی اعلام کرده بود که با دادن دو قطره واکسین پولیو به کودکان تان در هر کمپاین، می‌توانید از انتشار این ویروس، جلوگیری کنید.

اگرچه در سال‌جاری هیچ مورد مثبت فلج اطفال در افغانستان ثبت نشده، اما شواهد مثبت آن در محیط زیست مناطق شرق افغانستان به مشاهده رسیده است.

در سال ۲۰۲۲، دو مورد مثبت فلج اطفال در افغانستان ثبت شد، یکی در کنر و دیگری در پکتیکا.

به اساس گزارش‌ها از آغاز سال ۲۰۲۳ میلادی چندین کمپاین واکسیناسیون پولیو در افغانستان انجام شده که طی آن میلیون‌ها کودک واکسین شدند.

قرار است پس از یک هفته در ۱۵ می، کمپاین دیگر واکسیناسیون پولیو در افغانستان راه اندازی شود.

کمال شاه، رئیس بخش رسانه‌یی صندوق کودکان ملل متحد در افغانستان "یونیسف" به رادیو آزادی گفت که این کمپاین در نزدیک به ۲۰ ولایت افغانستان راه اندازی می‌شود و میلیون‌ها کودک زیر ۵ سال واکسین خواهند شد:
"کمپاین فلج اطفال برنامه ریزی شده است. از ۱۵ ماه می آغاز می‌شود. این یک کمپاین فرعی است، یعنی در مناطقی از کشور آغاز می‌شود که خطر ابتلا به فلج اطفال نسبتاً زیاد است. این کمپاین تقریباً در بیش از نیمی از کشور اجرا خواهد شد."

شماری از کودکان زیر پنج سال که در کندهار واکسین پولیو شده اند - عکس از آرشیف
شماری از کودکان زیر پنج سال که در کندهار واکسین پولیو شده اند - عکس از آرشیف

آقای کمال شاه پیش از این به رادیو آزادی گفته بود که کمپاین‌های واکسیناسیون پولیو یکی پس از دیگری در مناطق شرق افغانستان به خاطری اجرا می‌شود که شواهد مثبت پولیو در ماه مارچ در این مناطق دیده شده است.

به گفته او، دلیل مهم دیگر این است که در سال جاری اولین مورد مثبت پولیو در پاکستان به ثبت رسیده و خطر سرایت این بیماری به مناطق مرزی افغانستان هم متصور است.

در پاکستان، ۲۰ مورد مثبت فلج اطفال در سال ۲۰۲۲ ثبت شده که همه آنها مربوط به ایالت خیبر پختونخوا در نزدیکی مرز با افغانستان است.

سازمان جهانی صحت اخیراً گفته که اگر کمپاین‌های واکسیناسیون فلج اطفال به طور مداوم در این کشور اجرا نشود، ناپدید شدن موارد مثبت این ویروس از افغانستان ممکن نخواهد بود.

فلج اطفال چیست و از چه راه های انتقال می‌یابد؟

به اساس معلومات طبی، پولیو یا فلج اطفال عفونت ویروسی است که می‌تواند تشدید یابد. این عفونت ویروسی به راحتی از طریق تماس با مدفوع فرد مبتلا و به احتمال کمتر از طریق قطرک‌های سرفه یا عطسه پخش می‌شود.

بیشتر کودکان زیر پنج سال به این بیماری مصاب می‌شوند. شماری زیاد از مبتلایان هیچ علامتی ندارند اما نزد برخی از افراد علایم چون تب بالا، گلودرد، سردرد، دل‌ درد، بدن‌ درد و تهوع یا استفراغ دیده شده.

در تعدادی از افراد مبتلا، ویروس به سیستم عصبی حمله می‌کند و باعث مشکلات جدی ‌تر می‌شود از جمله فلج پاها.

در برخی موارد نادر اگر در اثر این بیماری عضلات تنفسی فلج شوند می‌تواند خطر جانی در پی داشته باشد.

این بیماری تداوی ندارد و تنها راه پیشگیری از آن تطبیق واکسین پولیو است.

XS
SM
MD
LG