لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۵

روزنامه ایندیپندنت: جنجال بر سر چگونه‌گی خروج نیروهای امریکایی از افغانستان در کانگرس ادامه دارد


تصویر آرشیف: برخی از نیرو های امریکایی مستقر در جنوب افغانستان
تصویر آرشیف: برخی از نیرو های امریکایی مستقر در جنوب افغانستان

روزنامه ایندیپندنت

  • روزنامه ایندیپندنت چاپ بریتانیا در مورد اعلامیه های اخیر جمهوری خواهان و دموکرات‌های ادارهٔ بایدن مبنی بر خروج تمامی نیروهای آمریکایی از افغانستان نوشته است.

به نوشته این روزنامه، مایکل مک کال، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان روز یکشنبه گفت که ممکن است آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا را به توهین به کنگره متهم کند.

جمهوری خواهان استدلال کردند که بلینکن اسنادی را که به طالبان قدرت می بخشد و نیروهای امنیتی سابق را در خروج نیروهایشان از افغانستان تضعیف می کند، به آنها تحویل نمی دهد که در آن به رئیس جمهور بایدن در مورد تقویت طالبان و باقی ماندن نیروهای امنیتی سابق در دفاع از افغانستان هشدار داده شده بود.

جمهوریخواهان اصرار دارند که این اسناد باید منتشر شود.

آنها استدلال می کنند که این ثابت می کند که دولت بایدن توصیه های کارشناسانی را که در مورد وضعیت امنیتی قریب الوقوع قبل از سقوط افغانستان به دست طالبان هشدار داده بودند را نادیده گرفته است.

جمهوری خواهان پیش از این از خروج همه نیروهای آمریکایی از افغانستان انتقاد کرده بودند، اما رئیس جمهور بایدن و حامیانش این موضوع را به چالش کشیدند و گفتند که تصمیم برای خروج همه نیروها بر اساس تصمیم حکومت دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا بوده است.

روند خروج نیروهای امریکایی از افغانستان در اواسط آگست ۲۰۲۱ با هرج و مرج همراه بود و در آن زمان حملۀ انتحاری در یکی از دروازه‌های میدان هوایی کابل جان ۱۳ سرباز امریکا و بیش از ۱۰۰ افغان را گرفت و ده‌ها تن را زخمی کرد.

هندوستان تایمز

  • اما هندوستان تایمز در بارۀ سرمایه‌گذاری احتمالی چین روی سکتور تیل و گاز افغانستان نوشته است.

در این نوشته به نقل از همایون افغان، سخنگوی وزارت معادن و پترولیم حکومت طالبان نوشته شده که سهولت‌های لازم را برای سرمایه‌گذاران فراهم کرده اند.

مقاله به نقل از افغان افزوده، افغانستان ذخایر غنی تیل و گاز دارد که روند استخراج آن در آیندۀ نزدیک در برخی مناطق آغاز خواهد شد.

طالبان در ماه جنوری گذشته قرارداد اکتشاف و کندنکاری معدن نفت حوزۀ دریای آمو را با یک شرکت چینایی امضا کردند و این شرکت تعهد کرده که در سه سال نخست ۵۴۰ میلیون دالر در این حوزه سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

وزارت معادن و پترولیم طالبان پیش از این هم قرارداد اکتشاف و کندنکاری برخی معادن دیگر را نیز امضا کرده، اما انتقادها این است که این وزارت عجله می کند و ظرفیت تخنیکی کامل هم ندارد.

XS
SM
MD
LG