لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۷

وزارت خارجه امریکا در ارتباط به خروج نیروها از افغانستان تحت فشار بیشتر قرار گرفته است


تصویر آرشیف: تعدادی از نیروهای امریکایی در ولایت هلمند در جنوب افغانستان
تصویر آرشیف: تعدادی از نیروهای امریکایی در ولایت هلمند در جنوب افغانستان

جمهوریخواهان درکانگرس امریکا وزیرخارجه ایالات متحده را تهدید کرده اند که اگر برای توضیحات به ارتباط چگونگی خروج نیروهای امریکایی از افغانستان به مجلس حاضر نشود٬ معنی آن توهین به کانگرس است.

مایک مک کال رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان که در مورد چگونه گی خروج قوای امریکایی از افغانستان تحقیق میکند دریک نامه به وزیرخارجه مهلت جدید تعیین کرده است.

مایک مک کال که از حزب جمهوریخواه نماینده گی میکند وزیرخارجه انتونی بلینکن را تهدید کرده که اگر به ارتباط اسناد محرم خروج اگست سال ۲۰۲۱ نیروهای امریکایی از افغانستان به مجلس حاضر نشود این عمل وی به مثابۀ توهین به کانگرس تلقی خواهد شد.

این عضو سرشناس کانگرس در یک نامه که روز دوشنبه نشر شد به وزیرخارجه امریکا گفته٬ معلوماتی که تا کنون در مورد ارائه شده کافی نیست.

مایک مک‌کال رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نماینده گان امریکا
مایک مک‌کال رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نماینده گان امریکا

کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان دربارۀ چگونگی خروج بیست ماه قبل نیروهای امریکا از افغانستان تحقیق می کند و فرستادن این نامه به وزیر خارجه حکومت رئیس جمهور بایدن را بیشتر زیرفشار قرار میدهد.

کمیته روابط خارجی مجلس نماینده گان معلوماتی را که تاکنون دریافت کرده٬ ناکافی خوانده است

تلویزیون «سی ان ان» که یک نسخه این نامه را دریافت کرده در گزارش خود می گوید که مایک مک کال در ماه مارچ گذشته از انتونی بلینکن وزیرخارجه خواسته بود که برای توضیحات دربارۀ یک پیامی که درماه جولایی سال ۲۰۲۱ در آستانۀ خروج نیروهای امریکایی از افغانستان توسط دیپلوماتان امریکایی درکابل نوشته شده بود و ازپلان های حکومت رئیس جمهور بایدن برای خروج از افغانستان انتقاد میکرد٬ به کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان توضیحات دهد.

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان ادعا میکند که وزارت خارجه تعهد قانونی خود را برای تهیه این اسناد اکنون نقض می کند وباید فورا این کار را انجام دهد .

انتونی بلینکن وزیر خارجه ایالات متحده امریکا
انتونی بلینکن وزیر خارجه ایالات متحده امریکا


مایک مک کال دراین نامه خود برای سومین بار به وزیرخارجه مهلت می دهد تا بتاریخ یازدهم می داوطلبانه به مجلس حاضر شود ورنه او به کانگرس توهین کرده وبا اقدامات روبروخواهد شد.

اما یک سخنگوی وزارت خارجۀ امریکا این اقدام آقای مک کال را غیرضروری وغیرمفید خوانده رد کرد.

ویدانت پاتیل افزود٬ مایه تاسف است که کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان با اینکه یک گزارش محرم از اسناد خروج نیروهای امریکایی از افغانستان دریافت کرده و برایشان توضیحات داده شده ولی به گفته وی٬ بازهم با اقدامات غیرضروری وغیرمثمر به پیگیری ادامه میدهند.

اما وی افزود که به هرصورت وزارت خارجه به بررسی های مناسب پاسخ خواهد داد و معلومات مورد نیاز کانگرس را ارائه خواهد کرد تا وظیفه خود را انجام دهد و درعین حال وزارت از توانایی کارمندان خود در اجرای وظایف شان محافظت میکند.

بعد از بیست سال حضور در افغانستان ، خروج قوای امریکا دراگست سال ۲۰۲۱ ازاین کشور منجربه برگشت طالبان به قدرت و تخلیه پرهرج مرج نظامیان وافراد ملکی از میدان هوایی کابل شد که دراثر یک حمله انتحاری دریکی از دروازه های این میدان ۱۳ سرباز امریکایی ودهها افغان جان باختند.

XS
SM
MD
LG