لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۲۹

ذبیح‌الله مجاهد: رئیس الوزرا بنابر مشکلات صحی مسئولیت‌هایش را به معاونش سپرد


 ملا محمد حسن آخوند رئیس الوزرای حکومت طالبان که ظاهراً نسبت بیماری شدید که عاید حالش شده روز سه‌شنبه مسئولیت هایش را به معاونش مولوی عبدالکبیر سپرد.
ملا محمد حسن آخوند رئیس الوزرای حکومت طالبان که ظاهراً نسبت بیماری شدید که عاید حالش شده روز سه‌شنبه مسئولیت هایش را به معاونش مولوی عبدالکبیر سپرد.

ملا محمد حسن آخوند، رئیس الوزرای حکومت طالبان ظاهراً به دلیل بیماری از عهده اش کنار رفته و وظایف وی را معاون سیاسی ریاست الوزرای حکومت طالبان٬ مولوی عبدالکبیر به عهده گرفته است.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان نا وقت روز سه‌شنبه به رادیو آزادی گفت:
"محترم رئیس وزرا در عید به قندهار رفته بود، در آنجا بیمار شد و به حیث کفیل خود معاون سیاسی اش مولوی عبدالکبیر را برای مدتی تعیین کرده و پس از صحت یابی دوباره به وظیفه‌اش بر می‌گردد."

پیش از این رسانه ها گزارش داده بودند که مولوی عبدالکبیر از سوی رهبری طالبان به عنوان سرپرست ریاست الوزرا تعیین شده است.

در این حال، محمدحسن حقیار رئیس دفتر مطبوعاتی مولوی کبیر نیز به خبرگزاری پژواک تایید کرده که به دلیل بیماری شدید ملا حسن، «مولوی عبدالکبیر به طور موقت به عنوان کفیل ریاست الوزرا تعیین شده است».

مولوی عبدالکبیر که به عوض ملا محمد حسن آخند به حیث به عنوان "کفیل" رئیس الوزرا حکومت طالبان تعیین شده است
مولوی عبدالکبیر که به عوض ملا محمد حسن آخند به حیث به عنوان "کفیل" رئیس الوزرا حکومت طالبان تعیین شده است

طالبان در اگست ۲۰۲۱ به قدرت رسیدند و کابینه موقت را به ریاست ملا حسن آخوند اعلام کردند.

ملا حسن از خزان سال ۲۰۲۱ به این طرف تصدی ریاست الوزرای حکومت طالبان را به عهده داشت

ملاحسن آخوند که از دوستان نزدیک بنیانگذار و رهبر پیشین طالبان، ملا محمد عمر آخوند است، به ندرت در جلسات حضور می یافت و بیشتر دیدارها توسط معاونان وی ملا عبدالغنی برادر، ملا عبدالسلام حنفی و مولوی عبدالکبیر انجام می‌شدند.

ملاحسن آخوند یکی از رهبران طالبان است که بیشتر اجرای دستور های رهبر خود ملا هبت الله آخوندزاده را رعایت می‌کرد و در بسیاری از مسائل نرمش نشان نمی‌داد.

ممنوعیت آموزش و تحصیل دختران، منع کار زنان و دیگر اقدامات محدود کننده، مسایلی اند که حکومت طالبان به رهبری ملا حسن آخوند با جدیت کامل آنرا اجرا می‌کرد.

با تعییر تازه در رهبری حکومت طالبان تاکنون مشخص نیست که چه چرخشی در عملکرد کابینه وزرای سرپرست حکومت طالبان به میان خواهد آمد؟

مولوی کبیر که اخیراً به عنوان "کفیل" رئیس الوزرا منصوب شده، با بسیاری از دیپلمات ها و نمایندگان خارجی و غربی دیدار می‌نمود.

او آخرین بار روز سه‌شنبه با رزا اوتونبایوا، نماینده ویژه سرمنشی سازمان ملل متحد برای افغانستان، دیدار کرد.

حکومت طالبان در بیانیه‌ای گفته است که مولوی کبیر خواستار تعامل و تفاهم جهانی با طالبان شده است.

مولوی کبیر که چندین سال عضو شورای رهبری طالبان بوده، در اواخر دوره اول حکومت طالبان در ۲۰۰۱ برای چند ماه به حیث صدراعظم طالبان کار کرده است.

او در این اواخر عضو تیم مذاکره کننده طالبان نیز بوده است.

XS
SM
MD
LG