لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۰

آیا توانایی های کاری و مهارت های ذهنی فرد معتاد پس از ترک اعتیاد قابل احیا است؟


تعدادی از افراد معتاد در یکی از مراکز صحی
تعدادی از افراد معتاد در یکی از مراکز صحی

داکتران میگویند، هرچند اعتیاد بیماری ذهنی است و توان فزیکی انسان را تضعف میکند، اما با ترک مواد مخدر ظرفیت و مهارت از دست رفته فرد معتاد دوباره بدست آمده میتواند.

یکی از این معتادان مجید است که قبل از اعتیاد به مواد مخدر، کم و بیش در ترمیم وسایل برقی مهارت داشت، اما در جریان استفاده از مواد مخدر تمرکز ذهنی اش برهم خورد و دیگر نمیتوانست در این بخش کار کند.

مجید بیست سال از مواد مخدر استفاده کرد و شب و روز را در کوچه ها و پس کوچه ها به دنبال جمع آوری اشیای پلاستیکی سپری میکرد تا با پول آن برای خود مواد مخدر خریداری کند.

حال مجید، با سپری کردن دوره تداوی در یکی از مراکز ترک اعتیاد، صحتمند شده و به آینده اش امیدوار تر است.

تعدادی از افراد معتاد در یکی از جاده های ولایت هرات
تعدادی از افراد معتاد در یکی از جاده های ولایت هرات

مجید که در کمپ آموزشی اُمید به عنوان کارگر کار میکند، به این باور است، در صورتی که یک معتاد قاطعانه تصمیم بگیرد، میتواند مواد مخدر را ترک کند و به زندگی عادی بر گردد

"کسی نگوید که مواد مخدر را ترک کرده نمیتواند، بلکه ترک میتواند. مقصد اینست که تصمیم قاطع بگیرد و بالای خود فشار بیاورد و حوصله کند تا از مواد مخدر و این بدبختی و تاریکی نجات پیدا کند."

مجید، در شفاخانه هزار بستر ابن سینا مواد مخدر را ترک کرده و از آنجا جهت فراگیری حرفه های مسلکی به مرکز اُمید معرفی شد. حالا او دربخش برق مهارتهای زیادی را آموخته است.

نقیبالله، آموزگار مرکز اُمید از ظرفیت و توانایی مجید برای فراگیری حرفه ستایش میکند:

"مجید ویژگی کلان دارد، فعلاً از دوره سیاه گذشته و با یک امید تازه زندگی را آغاز کرده و در کنار آن، صاحب حرفه جدید نیز شده و میتواند از این حرفه در بازار کار به حیث منبع درآمد استفاده کند."

مجید میگوید که در تلاش بدست آوردن فرصتهای بیشتر است و در کنار یاد گرفتن حرفه برق، مسئولیت توزیع غذا به معتادان را نیز بدوش دارد.

حامد، آشپز مرکز آموزشی امید میگوید، مجید با وی همکاری میکند:

"مجید در بخش توزیع غذا، صفا کاری و در بخش پخت و پز غذا همراه ما همکاری میکند. از کارش راضی هستیم و کارش خیلی منظم و خوب و دقیق است."

روانشناسان می گویند که افراد معتاد پس از تداود٬ ظرفیت احیای توانایی ها از دست رفته شان را دارند
روانشناسان می گویند که افراد معتاد پس از تداود٬ ظرفیت احیای توانایی ها از دست رفته شان را دارند

روانشناسان به این باور اند که ظرفیت افراد معتاد با ترک مواد مخدر قابل احیا است و اگر افراد معتاد تلاش کنند نقش و مسئولیت شان را در جامعه بازی کرده میتوانند.

فهیم، مسئول لیلیه مرکز آموزشی اُمید میگوید، حال دید همه مسئولان و کارگران مرکز اُمید نسبت به مجید تغییر کرده و به وی به چشم همکار می بینند:

"مجید جان وقتی که پس از تداوی به مرکز امید آمد، ما توانایی و اعتماد به نفسش را دیدیم که خودش میخواست تا مواد مخدر را ترک کند و در ضمن کارش را دیدیم، بالاخره تصمیم به این شد که همینجا کار کند و فعلاً همینجا مصروف کار است."

داکتران مجید را الگوی خوب به معتادان دیگر میدانند و به این نظر اند که تمام معتادان قابلیت ترک مواد مخدر و برگشت به زندگی عادی را دارند

XS
SM
MD
LG