لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۸

واکنش برخی از شهروندان افغانستان به درگیری نیروهای طالبان و ایران


دو نیروی سرحدی ایران - عکس از آرشیف
دو نیروی سرحدی ایران - عکس از آرشیف

پس از درگیری روز شنبه میان نیروهای طالبان و سربازان ایرانی در ولسوالی مرزی کنگ نیمروز، برخی از شهروندان افغانستان از وضعیت متشنج با ایران و پیامدهای این درگیری‌ها نگران هستند.

روح الله، یکی از باشندگان شهر کابل این گونه درگیری‌ها را به نفع افغانستان نمی‌داند و بر حل مشکلات از طریق گفت‌وگو تأکید می‌کند:
"ایران و پاکستان کشورهای همسایهٔ ما هستند، هزاران افغان در آن‌جا زندگی می‌کنند. این نوع جنجال‌ها بر روابط دو کشور تاثیر منفی می‌گذارد."

روح الله می‌افزاید که هزینۀ درگیری و خشونت‌های طالبان با کشورهای همسایه از جمله ایران را، افغان‌های مهاجر مقیم در این کشورها می‌پردازند.

یکی از باشندگان ولایت ننگرهار که نمی‌خواهد نامش در این گزارش ذکر شود، می‌گوید که هرچند حکومت طالبان ادعا می‌کند که روابطش با کشورهای همسایه خوب است، اما به گفتۀ او، این گونه درگیری‌ها نشان می‌دهد که وضعیت عادی نیست:
"افغانستان در وضعیت وخیمی قرار دارد، مردم توان تحمل چنین درگیرها را ندارند، چندین دهه است که مردم افغانستان درگیر جنگ هستند، از جنگ خسته شده‌اند و دیگر نمی‌خواهند بیشتر بجنگند."

حکومت طالبان و مقام‌های ایران ملامتی درگیری روز شنبه در منطقه مرزی ولسوالی کنگ نیمروز را بر عهدهٔ یک دیگر می‌اندازند.

وزارت داخلهٔ حکومت طالبان کشته شدن یکی از سربازان‌شان در این درگیری را تأیید کرده است. خبرگزاری "ایرنا" گزارش داده که در این درگیری دو سرباز نیروهای سرحدی ایران کشته و دو غیرنظامی زخمی شده اند.


پس از درگیری روز شنبه میان نیروهای ایرانی و طالبان، دو جانب روز گذشته با یکدیگر گفت‌وگو نیز کرد‌ه‌اند و برای بررسی چگونگی این رویداد به توافق رسیدند.

امیر کیومرث حیدری، رئیس نیروی زمینی ایران روز شنبه به همراه شمار دیگر از مقام‌های بلندپایۀ نظامی و امنیتی این کشور از مناطق مرزی افغانستان و ایران دیدار کردند.

با این حال سید رسول موسوی، معین وزارت خارجهٔ ایران برای جنوب آسیا، ادامهٔ این درگیرها را به ضرر هر دو کشور خوانده است.

او روز یک‌شنبه در صفحهٔ توییترش درگیری نیمروز را توطئه "استعمارگران" خوانده و افزوده است، مردم و رهبران دو کشور باید بدانند که هر نوع درگیری به ضرر هر دو جانب تمام می‌شود.

خبرگزاری تسنیم ایران به نقل از رئیس نیروهای زمینی ایران نوشته است که اکنون اوضاع منطقه آرام است، اما او طالبان را عامل درگیری روز شنبه دانسته است.

اما وزارت دفاع حکومت طالبان جانب ایرانی را به آغاز درگیری روز شنبه متهم کرده بود.

این درگیری در منطقهٔ مرزی ولسوالی کنگ نیمروز زمانی رخ داد که سرپرست وزارت خارجهٔ طالبان در کابل در دیدار با حسن کاظمی قمی، نمایندۀ رئیس جمهور ایران در امور افغانستان و سرپرست سفارت این کشور در کابل بر مدیریت مناطق سرحدی در هماهنگی با هر دو طرف تأکید کرده بود.

از سوی دیگر هفتهٔ گذشته یک هیئت بلند پایهٔ نظامی ایران به مدت دو روز در کابل حضور داشت و یک بحث مهم آن‌ها با طالبان، حفظ امنیت مناطق مرزی افغانستان و ایران بود.

گفتنی‌ست که پیش از این نیز نیروهای ایرانی و طالبان بارها با یکدیگر درگیر شده‌اند که در این درگیری‌ها هم به هر دو طرف تلفاتی وارد شده بود.

XS
SM
MD
LG