لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۱

ام اس اف: سال گذشته بیش از ۴۰ درصد زنان در بامیان در خانه ولادت کرده اند


آرشیف - ولایت بامیان
آرشیف - ولایت بامیان

داکتران بدون سرحد (ام اس اف) می‌گوید در سال ۲۰۲۲ بیش از ۴۰ درصد زنان در ولایت بامیان بدون کمک‌های حرفه‌ای صحی در خانه ولادت کرده‌اند.

داکتران بدون سرحد همچنان نوشته که امسال در بامیان ۸ مرکز صحی را ایجاد کرده، اما با آن هم مردمانی که در مناطق دور دست و قریه‌های این ولایت کوهستانی زندگی می‌کنند، وضعیت دشواری دارند.

داکتر همایون همت معاون هماهنگ کننده امور صحی داکتران بدون سرحد به رادیو آزادی می‌گوید، در هر مرکز صحی فقط یک داکتر زن یا قابله استخدام شده‌است.

او به رادیو آزادی گفت: "در تمام افغانستان نظر به نفوس و ضرورتی که ما داریم و جغرافیایی که افغانستان دارد هنوز تکافو نمی‌کند، تعداد کلینیک‌های که در هر نقطه افغانستان ایجاد شده ایجاب می‌کند کارمند زنانه، دوای مکمل و یک کلینیک پیشرفته در ساحات دور دست باید داشته باشیم، چون مثل بامیان زمستانش بسیار مشکل است، در بامیان خدمات صحی در زمستان بسیار مشکل است، راه‌ها بسته می‌شوند."

به‌گفته او آنان نظر به چالش بودجه‌وی نتوانسته اند کلینیک‌های بیشتری تأسیس کنند.

شرافت زمان سخنگوی وزارت صحت عامه حکومت طالبان اما با فرستادن پیام نوشتاری به رادیو آزادی گفت: "در ولايات و ساحات دور دست، در اين اواخر ما به اندازه دو صد کلينيک ساختيم و حال هم مصروف هستیم، به خصوص صد مرکز صحی برای مادر و طفل ساختیم و حال هم ۱۷۰ دیگر اراده داریم."

«ام اس اف» همچنان گفته که زنان افغان به دلیل محدودیت‌های جنسیتی در آزادی رفت‌وآمد و توانایی آنان برای کار و تحصیل تحت حاکمیت طالبان، موانع بزرگی برای دسترسی به مراقبت‌های صحی دارند.

به‌گفته این سازمان ناداری و فقر ۳۴ میلیون نفوس افغانستان سبب شده نتوانند با متقبل شدن هزینه‌های زیاد ترانسپورت بیماران مسافه‌های طولانی را برای دسترسی به مراکز صحی به منظور درمان بپیمایند.

سازمان داکتران بدون سرحد در گزارش خود گفته، پس از حاکمیت دوباره طالبان در اگست ۲۰۲۱، بودجه توسعه‌یی خارجی یک شبه قطع شد، دارایی‌های افغانستان در امریکا و سایر کشورها مسدود شد و بسیاری از سازمان‌های بین‌المللی کشور را ترک کردند که به گفته این سازمان از آن زمان، فشار به طور پیوسته بر یک سیستم صحی عمومی افزایش یافته است.

به گفته این سازمان، وضعیت یاد شده دسترسی مردم به مراقبت‌های صحی را به طور فزاینده‌ای دشوار می‌کند.

XS
SM
MD
LG