لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۰۳

یک لایحه‌در مورد اعمال تحریم‌های شدید بر طالبان به کانگرس امریکا ارائه می‌شود


آرشیف - شماری از مقام های طالبان
آرشیف - شماری از مقام های طالبان

برخی از سناتوران امریکایی می‌گویند که در حال ارائه لایحه‌ای هستند که بر اساس آن تحریم‌های جدید و شدیدتری علیه طالبان وضع شود.

شبکه خبری امریکایی فاکس نیوز گزارش داده که این لایحه که توسط سناتور جیم ریش و ۱۸ سناتور جمهوری‌خواه دیگر ارائه خواهد شد رئیس جمهور امریکا را ملزم می‌کند که طالبان را به دلیل فعالیت‌های تروریستی، قاچاق مواد مخدر و نقض حقوق بشر از جمله حقوق زنان تحریم کند.

در این لایحه از حکومت امریکا خواسته شده از هر گونه معاملات و دادن ویزه به طالبان خودداری شود.

جیم ریش ناوقت روز چهارشنبه به فاکس نیوز گفته که کانگرس امریکا باید به سرعت برای تصویب این لایحه اقدام کند، زیرا به گفته او نفوذ طالبان بدون حضور قوی ایالات متحده در افغانستان، افزایش می‌یابد.

او افزوده است: "ما نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که رفتار طالبان تغییر کند. با بیرون شدن ایالات متحده و به قدرت رسیدن طالبان، افغانستان به یک کشور منفور تبدیل شده و سیاست‌های ما باید منعکس کننده این واقعیت باشد".

در این لایحه همچنان از طالبان خواسته شده که برای نجات از تحریم‌های بیشتر، باید روابط خود را با تمام گروه‌های تروریستی قطع کرده، حقوق بشر، حقوق زنان و آزادی رسانه‌ها را رعایت کند.

این در حالی‌ست که برخی از فعالان زن افغان به مؤثریت این اقدام سناتوران امریکایی به دیده شک می‌نگرند.

شکریه بارکزی دیپلمات سابق و فعال حقوق زن
شکریه بارکزی دیپلمات سابق و فعال حقوق زن

شکریه بارکزی دیپلمات سابق و فعال حقوق زن می‌گوید که چنین محدودیت‌ها از سوی ایالات متحده به تنهایی مؤثر نیست: "اگر این درخواست‌ها از سوی دولت امریکا به سازمان ملل ارائه شود، می‌تواند در اقتصاد، روابط اجتماعی طالبان و همچنین در تعامل با جامعه جهانی مؤثر باشد، امروزه چنین درخواست‌هایی نمی‌تواند خیلی مؤثر باشد."

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان در پاسخ به همه این نگرانی‌ها و اظهارات می‌گوید که امریکا باید با افغان‌ها تعامل کند.

او می‌افزاید: "ایالات متحده باید تمام نگرانی‌های خود را با مقامات امارت اسلامی در میان بگذارد، مسائل داخلی افغانستان مسایل خود‌شان است، هیچ کشور دیگری حق هدایت افغان‌ها را ندارد، تعامل با امریکا رویکرد ماست و ما می‌خواهیم تعامل خوبی داشته باشیم."

در حالی‌که طالبان بارها در مورد حمایت از حقوق بشر در افغانستان به ویژه حقوق زنان افغان با توجه به موازین اسلامی صحبت کرده اند، اما دختران بالاتر از صنف ششم هنوز نمی‌توانند به مکتب بروند و دروازه پوهنتون ها هم ماه دسامبر سال گذشته میلادی بروی دختران مسدود شدند، بر علاوه آن محدودیت بر کار زنان همچنان پابرجاست.

مرتبط

XS
SM
MD
LG