لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۱۹

خواست انتونیو گوتیرش از نهاد های بین المللی: از حقوق زنان دفاع کنید!


تصویر آرشیف: طالبان گردهمایی زنان را با فیر های هوایی و ترساندن اشتراک کننده گان در کابل مختل کردند
تصویر آرشیف: طالبان گردهمایی زنان را با فیر های هوایی و ترساندن اشتراک کننده گان در کابل مختل کردند

انتونیو گوتیرش، سرمنشی سازمان ملل متحد بار دیگر از حقوق زنان و دختران٬ دفاع کرده و از همه خواست که برای مطالبۀ حقوق زنان در کنار آنان بیایستند.

اما این طرف در افغانستان تحت حاکمیت طالبان٬ زنان و دختران با شدید ترین نوع ممنوعیت ها مواجه استند.

هوسی، باشندۀ ولایت ننگرهار است.

وی که محصل سال سوم دیپارتمنت بیولوژی بود، می‌گوید، با آمدن طالبان از درس محروم شده و حال خیاطی می‌کند.

هوسی ۲۵ساله می‌گوید، تعلیم حق او است و نباید این حق از وی گرفته شود. او به رادیو آزادی گفت که طالبان باید به زنان حقوق شرعی و اساسی‌شان را بدهند:

"با این تحولات سیاسی پوهنتون‌های ما بسته شد و ما از تحصیل محروم شدیم، تمام آرزوهای ما زیر خاک شد، آرزوی من این است که تحصیل کنم، ماستری کنم، صاحب وظیفه شوم، از طریق وظیفۀ خود به خانواده و وطن خود خدمت کنم، اکنون خیاطی می‌کنم و از همین طریق روزگار خانواده‌ام را می‌چلانم".

طالبان زنان و دختران را از کارکردن٬ درس خواندن و حضور در فعالیت های اجتماعی منع کردند
طالبان زنان و دختران را از کارکردن٬ درس خواندن و حضور در فعالیت های اجتماعی منع کردند

او می‌گوید، حقوق زنان و دختران در افغانستان زیر پا شده است.

هوسی در حالی از محروم شدن از حقوق خود قصه می‌کند که انتونیو گوترش، سرمنشی سازمان ملل متحد می‌گوید، زنان و دختران در هرجای مستحق عزت و زندگی خوب اند.

یک بانوی افغان: طالبان حق درس و کار را از ما گرفتند ما میخواهیم درس بخوانیم و کار کنیم

آقای گوترش ناوقت روز جمعه در یک توییت گفت، آنان هیچ گاهی نباید در برابر حملات سیستماتیک به حقوق زنان و دختران خاموش بمانند.

سرمنشی سازمان ملل متحد از همه خواست که برای مطالبۀ حقوق زنان در کنار آنان بیایستند.

انتونیو گوتیرش در آغاز ماه جاری میلادی در نشست دوحۀ در بارۀ وضعیت افغانستان نیز گفته بود، آنها هرگز در برابر حملات بی امان و سیستماتیک بر حقوق زنان و دختران در افغانستان، سکوت اختیار نخواهند کرد.

انتونیو گوتیرش سرمنشی سازمان ملل
انتونیو گوتیرش سرمنشی سازمان ملل


این درحالیست که پس از حاکمیت دوبارۀ طالبان در افغانستان، دختران و زنان از آموزش بالاتر از صنف ششم در مکتب‌ها و تحصیل در پوهنتون‌ها و کار در تمام اداره‌های غیردولتی به شمول دفترهای سازمان ملل متحد و بیشتر اداره‌های دولتی محروم شده اند.

سازمان ملل متحد و سایر سازمان‌های حقوق بشری بارها گفته اند، طالبان حقوق اساسی زنان را در افغانستان نقض کرده اند و آنان را از جامعه حذف کرده اند، اما طالبان بارها این اتهام‌ها را رد کرده و گفته اند که حقوق زنان در افغانستان در چوکات شریعت اسلام تأمین است.

طالبان افزون بر کار و آموزش زنان و دختران در دیگر بخش‌ها هم بر آنان محدودیت وضع کرده اند که از جمله آنان اجازۀ رفتن به پارک‌های تفریحی، کلپ‌های ورزشی و حمام‌های عمومی زنانه را ندارند و بدون داشتن محرم شرعی از سفر در مسیرهای طولانی هم منع شدند.

این اقدامات طالبان با انتقادهای گستردۀ داخلی و بیرونی روبه‌رو شده، اما با وجود خواست‌های جهانی آنان تاکنون این تصامیم خود را تغییر ندادند.

XS
SM
MD
LG