لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۲۶

یونیسف و سازمان صحی جهان در جستجوی راه های جلوگیری از پولیو در افغانستان و پاکستان اند


تصویر آرشیف: روند تطبیق واکسین پولیو در افغانستان
تصویر آرشیف: روند تطبیق واکسین پولیو در افغانستان

نشست چهار روزۀ موسوم به"گروه مشاوره فنی پولیو" (TAG) که از روز پنجشنبه در شهر دوحه پایتخت قطر آغاز شده، به روز یکشنبه نیز ادامه خواهد داشت.

نمایندگان صندوق حمایت از کودکان ملل متحد(یونیسف) سازمان صحی جهان، سازمان ها و نهاد های کمک کننده، وزارت صحت عامۀ طالبان و نمایندگان سایر کشورها در این نشست اشتراک دارند.

سید کمال شاه، مسئول روابط عامۀ برنامه امحای فلج اطفال در ادارۀ یونیسف در افغانستان که در این نشست مشورتی اشتراک دارد، به رادیو آزادی گفت:

"گروه مشورتی تخنیکی توصیه های جدید را به پروگرام های افغانستان و پاکستان ارائه می کند که در پرتو آن برنامه های افغانستان و پاکستان پیش برود و برای بیماری فلج اطفال پلان ها و ستراتیژی هایی تازه ایجاد کنند و از شیوع این بیماری جلوگیری شده و در نهایت به حالتی خواهد برسد که این بیماری محو شود."

چهار مورد تازه بیماری پولیو به تازه گی در ولایت ننگرهار ثبت شده است

این نشست به دعوت و به ابتکار برنامۀ بین المللی امحای پولیو(فلج اطفال) در حالی دایر شده که در هفته گذشته چهارمین مورد مثبت این بیماری در ولایت ننگرهار ثبت شد، و تا کنون یک مورد مثبت آن در پاکستان ثبت شده است.

در سال گذشته تنها دو مورد مثبت بیماری فلج اطفال در افغانستان ثبت شده بود، اما تعداد موارد مثبت آن در پاکستان به ۲۰ مورد رسید.

اگرچه تعداد موارد مثبت بیماری پولیو در افغانستان در سال ۲۰۱۹ میلادی به ۲۹ مورد رسیده بود، اما تعداد موارد مثبت آن در سال ۲۰۲۰ میلادی به۵۶ مورد افزایش یافت که بلندترین رقم از سال ۲۰۰۱ میلادی به اینسو بوده است.

افغانستان و پاکستان تنها کشورهای در جهان هستند که بیماری پولیو(فلج اطفال) در آنها تا هنوز بطور کامل ریشه کن نشده است.

آرش همایون

XS
SM
MD
LG