لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۳۵

مجلهٔ نیولاینز: عملکرد طالبان در برابر زنان افغان آپارتاید جنسیتی سیستماتیک است


تصویر آرشیف
تصویر آرشیف

مجله نیولاینز

  • مجله نیولاینز مقاله ای در مورد تبعیض جنسیتی در افغانستان منتشر کرده است.

در شروع مطلب آمده که روزنامه نگاران و حامیان حقوق بشر که بیشتر شان افغان هستند، در مورد رفع ممنوعیت طالبان بر آموزش دختران در افغانستان روز شماری می کنند.

در مطلب می خوانیم که ممنوعیت بر تحصیل دختران یکی از موارد در فهرست طولانی محدودیت هایی است که از سوی طالبان بر زنان وضع شده است.

در مطلب آمده که محرومیت و سرکوب نیمی از جمعیت افغانستان توسط طالبان چیز جدیدی نیست، زیرا قبل از اعزام نیروهای امریکایی به افغانستان، طالبان در نیمه دوم دهه ۱۹۹۰ زنان را از تمام حقوق شان محروم کرده بودند.

به نوشته مجله نیولاینز، امریکا و ناتو در کنار کارهای دیگر برای حقوق زنان افغان تلاش می‌کردند، اما پس از خروج این نیروها، طالبان همان اقداماتی را که در دوره اول قدرت شان انجام می‌دادند، از سر گرفتند.

مجله اقدامات طالبان علیه زنان را آپارتاید جنسیتی سیستماتیک می خواند و می گوید که وقتی طالبان در ماه اگست ۲۰۲۱ وارد کابل شدند، تمام دستاورد های دو دهه گذشته زنان را از آنان پس گرفتند.

در همین حال٬ بسیاری از رسانه ها و نشریات غربی موضوع مسمومیت ده ها دانش آموز دختر در ولسوالی سانچارک ولایت سرپل افغانستان را بررسی کرده اند.

روزنامه وال استریت ژورنال

  • موضوع مسمومیت دختران در سرپل با توجه به اینکه این گونه حوادث پس از مدتی نسبتاً طولانی در حال وقوع است، توجه بسیاری را به خود جلب کرده است.

قبل از به قدرت رسیدن طالبان، در سال های آخر نظام جمهوری مخلوع، دختران مکاتب بارها به همین شکل مسموم شده بودند و هیچ گروهی مسئولیت این کار را بر عهده نگرفته بود.

روزنامه وال استریت ژورنال می‌گوید که این رویداد در حالی رخ می‌دهد که پس از به قدرت رسیدن دوباره طالبان در اگست ۲۰۲۱، دستورات پی در پی آنها در مورد زنان و دختران صادر شده و در هر کدام آن محدودیت تازه ای بر آنها وضع شده است.

دختران بالاتر از صنف ششم نمی توانند به مکتب بروند، زنان بدون محرم نمی توانند سفر کنند، زنان همچنین از رفتن به حمام و پارک نیز منع شده اند.

روزنامه کانادایی گلوب اند میل

  • و روزنامه کانادایی گلوب اند میل نیز موضوع مسمومیت دختران را مطرح کرده است. روزنامه پس از بیان جزییات ماجرا به سیاست های طالبان علیه زنان اشاره کرده و نوشته است که این حادثه پس از آن صورت می گیرد که در کشور همسایه افغانستان٬ ایران٬ نیز چنین رویداد های صورت گرفته و در بسیاری از مکاتب آن کشور دانش آموزان دختر مسموم شده اند.
XS
SM
MD
LG