لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۸

عبدالواسع ساپی سرباز سابق افغان در امریکا در بی سرنوشتی بسر می‌برد


عبدالواسع سافی نظامی حکومت سابق افغانستان
عبدالواسع سافی نظامی حکومت سابق افغانستان

یک تعداد از کارمندان نظامی حکومت سابق افغانستان که بطور غیرقانونی به امریکا رفته اند، در این کشور بی سرنوشت بسر می‌برند.

عبدالواسع ساپی که ۲۷ ساله است بعد از آن افغانستان را بطور قاچاقی ترک کرد که به گفته خودش زندگی خود را در خطر حس می‌کرد و ترس داشت که طالبان از او انتقام خواهند گرفت.

واسع ساپی یک سرباز استخبارات یا امنیت ملی حکومت قبلی بود و در جریان وظیفه معلومات بدست آورده خود را با امریکایی‌ها شریک می‌ساخت.

خبرگزاری اسوشیتد پرس می‌نویسد که ساپی بطور قاچاقی از ده کشور گذشته و خود را به برازیل رساند ولی برازیل آخربن هدف وی نبود و از آنجا برای رفتن به امریکا نیت کرد.

واسع ساپی بخاطر شکنجه، آزار و اذیت و لت و کوب در راه های قاچاقی حس شنوایی خود را برای همیشه از دست داده و دندانها و بیره هایش نیز آسیب دیده اند.

او در ماه سپتمبر سال گذشته در جریان سفر از برازیل به امریکا در سرحد بین مکسیکو و امریکا بازداشت شد و از آنجا به یک کمپ پناهجویان انتقال داده شد.

ساپی که اکنون از توقیف رها شده و به معالجه دندان‌های خود مشغول است می‌گوید نمی‌داند که سرنوشت او را به کجا می‌کشاند:
"من از زندگی خود ترس دارم، نمی‌دانم که آینده ام چه خواهد بود، من نمی‌دانم که این حکومت و ایالات متحده با من چه کار می‌کنند."

واسع به حکومت امریکا درخواست پناهندگی داده اما به نوشته اسوشیتد پرس نتیجه آن تا حال معلوم نیست.

او هم اکنون بیکار در خانه نشسته و نمی‌تواند با اعضای خانواده خود در افغانستان که با مشکلات اقتصادی رو به رو هستند تماس بگیرد و به آنها کمک کند.

او می‌گوید که حالت کنونی نشستن در خانه برایش مانند زندان است و از حکومت امریکا خواسته که برایش اجازه اقامه و کار بدهد.

نظر به گزارش خبرگزاری اسوشیتد پرس، بسیاری از افغان‌هایی که به امریکا رفته اند با چنین مشکلات رو به رو هستند، در حالی که فعالان حامی پناهجویان به تکرار از امریکا خواسته اند که همکاران سابق خود در افغانستان را تنها رها نکند.

بعد از بازگشت طالبان به قدرت بیش از ۸۸۵۰۰ افغان که در بخش ترجمانی و یا بخش های دیگر با قوای امریکا یا نهادهای مربوط به حکومت امریکا مستقر در افغانستان همکار بودند، به امریکا رفته اند.

در بین آنها اکثریت کسانی هستند که در جریان عملیات تخلیه توسط طیاره های نظامی امریکا از افغانستان انتقال داده شدند.

با وصف این یک تعداد از کارمندانی که با قوای امریکا و ناتو کار کرده اند در افغانستان مانده اند و همواره از مشکلات امنیتی و اقتصادی شکایت می‌کنند.

هرچند طالبان بعد از برگشت به قدرت به کارمندان حکومت سابق عفو عمومی اعلان کردند اما دیدبان حقوق بشر و بسیاری از سازمان‌های دیگر حامی حقوق بشر گفته اند که این فرمان طالبان کاملاً عملی نشده و ده ها سرباز حکومت سابق توسط طالبان کشته و یا ناپدید شده اند.

اما طالبان این گزارش‌ها را رد کرده و گفته اند که بعضی از سربازان سابق که کشته شده اند، دلیل آن دشمنی‌های شخصی بوده که از گذشته باقی مانده بود.

XS
SM
MD
LG