لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۷

نظامیان پیشین افغانستان: طالبان به بازداشت٬ شکنجه و حتی کشتن نظامیان ادامه داده اند


تصویر آرشیف: دو تن از سربازان اردوی ملی اسبق افغانستان در یک پوسته امنیتی در نزدیکی شهر کابل
تصویر آرشیف: دو تن از سربازان اردوی ملی اسبق افغانستان در یک پوسته امنیتی در نزدیکی شهر کابل

شماری از نظامیان حکومت پیشین افغانستان می گویند که با وجود اعلام عفو عمومی از سوی طالبان، روند بازداشت، ناپدید کردن و حتی کشتن این نظامیان ادامه دارد.

این نظامیان می گویند که طالبان نظامیان پیشین را به بهانه های مختلف بازداشت می کنند و پس از شکنجه رها و یا در برابر اعضای خانواده های شان٬ آنان را به قتل می رسانند.

یک دگرمن امنیت ملی در نظام پیشین می گوید، از بازداشت و حتی کشتن نیرو های نظام پیشین توسط طالبان خیلی نگران است.

این نظامی که خواسته بنابر دلایل امنیتی نامش در گزارش گرفته نشود، از برخورد طالبان با نیرو های پیشین شکایت دارد.

" صد ها تن از افسران و سربازان توسط گروه تروریستی بازداشت شده اند. حتی در برابر اعضای خانواده و اطفال شان تیر باران می شوند. نمونه آن حمید الله افسر پولیس در کندهار است که نخست از خانه بیرون شده بود و سه روز بعد جسدش توسط مردم در نهر ولسوالی دند به دست آمد."

طالبان موارد بازداشت و شکنجهٔ نظامیان پیشین افغانستان را رد کرده اند
طالبان موارد بازداشت و شکنجهٔ نظامیان پیشین افغانستان را رد کرده اند

شماری از نیرو ها و مقام های پیشین امنیتی افغان که به کشور های همسایه و سایر کشور ها پناه برده اند، شکایت می کنند که در آنجا ها هم با وضعیت خیلی بد دست و پنجه نرم می کنند.

یک افسر نظام پیشین در ایران می گوید، مانند او، شماری از نظامیان پیشین حتی به گدایی مجبور شده اند.

" خانواده های شهدا در داخل افغانستان گدا، ما یعنی سربازان اردوی ملی در کشور های همسایه به همین شکل. کم مانده که یک کاسه را گرفته گدایی کنیم. هر نهادی خیریۀ که استند، لطفاً ما را حمایت کنید."

شماری از اعضای نیرو های پیشین امنیتی که به پاکستان و ترکیه پناه برده اند، در گفتگو با رادیو آزادی از وضعیت بد اقتصادی شان شکایت می کنند.

بسیاری از نظامیان پیشین افغانستان که به کشور های همسایه مانند ایران و پاکستان فرار کرده اند٬ وضعیت اقتصادی دشواری دارند.

اما بیشتر آنها می گویند که مهم تر از همه از لحاظ امنیتی با چالش گسترده دست و پنجه نرم می کنند. یکی از آنها می گوید:

" یک روز از سوی نیرو های استخبارات طالبان بازداشت و به حوزه هفدهم امنیتی منتقل شدم. بعد از شکنجه ۴۵ روزه و پرداخت پول ۱۵۰ هزار افغانی، آزاد شدم. حالا هم با ترس و لرز در داخل افغانستان زنده گی می کنیم."

طالبان که در تابستان گذشته دو باره در افغانستان به قدرت رسیدند، آن هنگام عفو عمومی اعلام کردند.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان
ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان

ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان این را در گفتگو با رادیو آزادی نپذیرفت که سربازان یا افسران بلند پایه حکومت جمهوری بازداشت یا شکنجه شده باشند.

" اسنادی نداریم که کشتن سربازان و نظامیان پیشین را تائید کند. گاه و ناگاه آوازه است و یا طوریست که مسایل شخصی، خصومت و یا دعوا باعث می شود، یا فردی در گذشته کاری کرده و واقعۀ رخ داده باشد. جنبه سیاسی ندارد بناء ما بازداشت و قتل را تائید نمی کنیم و این گونه رویداد ها نداشته ایم."

پس از حاکمیت دو باره طالبان در ۱۵ اگست سال گذشته بر کابل، نیرو های پیشین امنیتی که شمار شان حدود ۳۵۰ هزار تن تخمین می شد، به هر سو پراگنده شدند.

حکومت سرپرست طالبان می گوید، در صفوفش برای نیرو های پیشین امنیتی افغان جا نمی دهد.

امیر خان متقی سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان سال گذشته در نشستی در پاکستان گفته بود که افغانستان پس از این به اردوی بزرگ نیاز ندارد.

XS
SM
MD
LG