لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۱

حکومت طالبان خواستار توقف بازداشت پناهجویان افغان از پاکستان شد


شماری از پناهجویان افغان در یک زندان پاکستان - عکس از آرشیف
شماری از پناهجویان افغان در یک زندان پاکستان - عکس از آرشیف

جنرال قنسول حکومت طالبان در شهر کراچی از حکومت پاکستان خواست که زندانی کردن پناهجویان افغان را متوقف و آنهایی را که زندانی کرده اند رها کند.

عبدالجبار تخاری جنرال قنسول حکومت طالبان در شهر کراچی در مورد رهایی این زندانی ها صحبت کرده و گفته تلاش می‌کنند که تمام محبوسین افغان از زندان‌ های پاکستان رها شوند:
"تعداد ۲۵ تن از محبوسین به شمول یک خانم و هفت طفل از زندان‌های سند رها گردیده و از راه چمن راهی وطن شدند. محبوسین که در زندان‌ها باقی است، سعی و کوشش جاری است که هرچه زودتر آنها هم رها گردند. ما از حکومت پاکستان تقاضا داریم گرفتاری افغانها را باید متوقف بسازد و بقیه زندانی ها را هرچه زودتر رها کند تا آنها نیز به وطن برگردند."

این دیپلمات حکومت طالبان در حالی خواهان توقف بازداشت پناهجویان افغان در پاکستان شده که هنوز هم صدها افغان در زندان‌های ایالت سند و دیگر ایالت های پاکستان بسر می‌برند.

پاکستان بعد از آن بازداشت پناهجویان افغان را سریعتر ساخت که عبور افغان‌ها از سرحدات این کشور بسیار دشوار شده و پروسه دادن ویزه به آنها نیز به شکل بی سابقه پیچیده شده است.

در بین افراد بازداشت شده اکثریت کسانی هستند که اسناد سفر ندارند، اما در گذشته یک تعداد پناهجویان افغان شکایت کرده بودند که با وصف داشتن اسناد، توسط پولیس پاکستان بازداشت و اذیت می‌شوند.

مقامات حکومت طالبان می‌گویند در چند ماه گذشته ۲۳۴۲ افغان که در پاکستان زندانی شده بودند، آزاد و به افغانستان انتقال داده شده اند.

شماری از افغان های که از زندان مرکزی کراچی آزاد شده اند عکس از آرشیف
شماری از افغان های که از زندان مرکزی کراچی آزاد شده اند عکس از آرشیف

امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان قبلاً از مقام های پاکستان خواسته بود تا افغا‌ن‌های را که به اتهام نداشتن اسناد اقامه در پاکستان زندانی شده اند، از زندان‌های آن کشور رها کنند.

با وجود این تقاضای حکومت طالبان باز هم بیش از دوصد افغان در زندان‌های ایالت سند نگهداری می‌شوند و طبق خبرها شماری از پناهجویان افغان در روزهای اخیر در پاکستان بازداشت شده اند.

مُنیزه کاکر وکیل مدافع پناهجویان افغان در کراچی هم تایید کرد که پولیس پاکستان روند بازداشت پناهجویان افغان را سریعتر ساخته است:
"هم اکنون هم در زندان‌های سند بیش از ۲۰۰ زندانی افغان وجود دارند. همچنان سلسله بازداشت افغانها که آغاز شده بود، سریعتر گردیده و در ۱۵ روز اخیر شش (اف آی آر) یا شکایت به پولیس ثبت شده که صدها افغان در آن شامل اند."

علاوه بر ایالت سند، در اسلام آباد پایتخت پاکستان و شهر پشاور هم یک تعداد افغان‌ها به تازگی به رادیو آزادی گفته اند که در این شب و روز پولیس پاکستان افغانها را به بهانه های مختلف بازداشت و اذیت می‌کند.

در بین آنها صدها افغان هم شامل اند که بعد از بازگشت طالبان به قدرت به پاکستان رفته و انتظار سفر به کشورهای غربی را می‌کشند.

نظر به معلومات وزارت مهاجرین و عودت کنندگان حکومت طالبان هم اکنون در حدود سه میلیون پناهجوی افغان در پاکستان زندگی می‌کنند.

XS
SM
MD
LG