لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۲۷

منیزه کاکر: پناهجویان افغان در پاکستان به منبع درآمد پولیس مبدل شده اند


تعدادی از زنان و کودکان افغان که در پاکستان به زندان انداخته شده بودند
تعدادی از زنان و کودکان افغان که در پاکستان به زندان انداخته شده بودند

وکیل مدافع زندانیان افغان در پاکستان می‌گوید که مهاجرین افغان در پاکستان به منبع درآمد پولیس این کشور مبدل شده اند.

منیزه کاکر در رشته توییت‌هایی نوشته است، شماری از مهاجران افغان که از زندان رها شده بودند و خواستار دریافت اسناد و وسایل شخصی‌شان شدند، اما پولیس از آنها تقاضای پول کرده و به دلیل نپرداختن پول دوباره بازداشت شده اند.

خانم کاکر افزوده که آنها اکنون در بازداشت به سر می‌برند و به خدمات صحی و غذا دسترسی ندارند و بستگان‌شان باید وعده‌های غذایی‌شان را تهیه ‌کنند.

این چندمین بار است که مهاجرین افغان در پاکستان و منیزه کاکر، وکیل مدافع آنان از برخورد نادرست پولیس پاکستان، بازداشت برخی از آنان با وجود داشتن کارت‌های و اخاذی از آنان شکایت کرده اند، اما پولیس پاکستان تا به حال واکنشی به این موضوعات نداشته است.

بسیاری از افغانهای مهاجر که بازداشت شده بودند٬ به زندان مرکزی شهر کراچی در ایالت سند منتقل شده بودند
بسیاری از افغانهای مهاجر که بازداشت شده بودند٬ به زندان مرکزی شهر کراچی در ایالت سند منتقل شده بودند

پناهجویان افغان در پاکستان نیز برخورد های خشونت آمیز پولیس را تایید می کنند.

حامد ستانکزی، یکی از پناهجویان افغان در پاکستان در انتظار بررسی درخواست پناهندگی‌اش است.

او که با خانواده‌اش در شهر پشاور زندگی می‌کند، به رادیو آزادی گفت که پولیس پاکستان به دلایل مختلف از مهاجران افغان پول می‌گیرد و او نیز چندین بار چنین تجربه‌ای داشته است.

"ویزۀ من تمام شده است و من درخواست تمدید ویزه دادم و برگۀ درخواستی هم نزد من است، اما بارها در چک پاینت من را نگهداشتند و از من سه بار تقاضای پول شده است، بخاطر اینکه به حوزه نبرند و پرونده باز نشود و یک جنجال کلان درست نشود من با پرداخت پول خود را از مشکلات خلاص کردم."

او ادعا می‌کند، یکی از نزدیکانش که در شهر کراچی توسط پولیس پاکستان بازداشت شد و با دادن پول به پولیس پاکستان آزاد شده تا هنوز نتوانسته که موبایل و دیگر وسایل شخصی‌اش را از پولیس بدست ‌آورد.

سید برهان هاشمی، یکی از مهاجران افغان در پشاور پاکستان نیز روایت مشابهی دارد.

"پولیس ما را در چک پاینت‌ها ایستاد کردند و گفتند که توکن‌ها قابل اعتبار نیست یا به حوزۀ پولیس بروید و یا هم پول بدهید، من یک هزار و دو هزار پول دادم از آنجا خلاص شوم."

تعدادی از پناهجویان افغان در پاکستان
تعدادی از پناهجویان افغان در پاکستان

در همین حال شجاع الدین افضلی، یکی دیگر از مهاجران افغان می‌گوید، دولت پاکستان ویزۀ مهاجران را به آسانی تمدید نمی‌کند.

او می‌گوید که به دلیل نداشتن ویزه با ترس و هراس آن هم در مواقع ضروری از خانه بیرون می‌شود.

" پنج ماه می‌شود که ویزۀ صحی درخواست دادیم هنوز ویزه نه آمده است. غیر موارد ضروری از خانه بیرون نمی‌شویم از ترس اینکه مبادا پولیس ما را بازداشت و زندانی کند."

پاکستان از چندین دهه به این سو میزبان میلیون‌ها مهاجر افغانستان است و شمار زیادی از افغانان نیز روزانه برای درمان به این کشور می‌روند.

اما پس از سقوط حکومت جمهوری پیشین، شماری زیادی از افغان‌ها برای بررسی پرونده‌های پناهندگی‌شان به پاکستان رفته اند که آنان هر از گاهی از موجودیت مشکلات مختلف در این کشور شکایت می‌کنند.

XS
SM
MD
LG