لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۹ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۳

سیگار: باید در عرصۀ معیشت بدیل و زراعت در افغانستان سرمایه گذاری پایدار صورت بگیرد


تصویر آرشیف: دو تن از دهقانان در حال کار روی مزرعه گندم در یکی از ولایات شمال افغانستان
تصویر آرشیف: دو تن از دهقانان در حال کار روی مزرعه گندم در یکی از ولایات شمال افغانستان

یک نهاد ناظر امریکایی بار دیگر در مورد بحران اقتصادی در افغانستان ابراز نگرانی کرده است.

دفتر سرمفتش خاص ایالات متحدۀ امریکا در امور بازسازی افغانستان(سیگار) به روز شنبه(۱۰ جون) در تویتر خود به نقل از سازمان ملل متحد نوشته که بحران اقتصادی در افغانستان تا زمانی که علل و محرک های اصلی بی ثباتی اقتصادی مشخص نشود، ادامه خواهد داشت.

سیگار پیشنهاد کرده که در عرصۀ معیشت بدیل و سکتور زراعت در افغانستان سرمایه گذاری پایدار صورت بگیرد و با ایجاد فرصت هایی کاری برای زنان، زمینه مشارکت آنها در سکتور اقتصادی افغانستان، فراهم شود.

حمید قادری، رئیس اتحادیۀ ملی کارگران و کارمندان افغانستان به رادیو آزادی گفت که بیکاری بسیاری از مردان و زنان جوان افغان زمینۀ بیشتر گسترش فقر را در افغانستان ایجاد کرده است:

"مشکلات سیاسی که پیش آمده، جوانانی که در نهادهای دولتی و خصوصی مشغول بودند، بیکار شده اند. زنانی که قبلاً ۳۰ درصد بازار کار را تشکیل می دادند، از دفاتر سازمان ملل و سایر سازمان‌های دولتی یا غیردولتی، همگی بیکار شده‌اند. ۹۷ درصد مردم زیر خط فقر زندگی می کنند. مشکل دیگر خروج و مهاجرت جوانان از کشور است که یک فاجعه است".

در نتیجه گسترش فقر و مشکلات اقتصادی در افغانستان٬ بسیاری از کودکان مجبور شده اند که به کار های شاقه تن بدهند
در نتیجه گسترش فقر و مشکلات اقتصادی در افغانستان٬ بسیاری از کودکان مجبور شده اند که به کار های شاقه تن بدهند

خانواده های زیادی در افغانستان نیز از مشکلات اقتصادی و نبود فرصت های کاری شکایت دارند.

رئیس اتحادیه ملی کارگران: ۹۷ درصد مردم زیر خط فقر زندگی می کنند.

عوض بی بی نان آور خانواده خود است. او مجبور شده در کنار یک سرک در ولایت کندز نان خشک بفروشد.

عوض بی بی به رادیو آزادی گفت که روزانه همانقدر عاید دارد که گذارۀ خانواده اش با آن شود:

"از روی ناچاری نان می فروشم. شوهرم مریض است ۷-۶ نفر هستیم. دخترم را شوهرش رها کرده و سه کودکش با من است. روز نمی گذرد، خودم تکلیف اعصاب دارم و از روی بیچارگی این کار را می کنم، به مشکل غذا پیدا می شود، نان و چوب به قرض می گیرم و روز خودرا تیر می کنیم. پول عاید خودرا به قرض آرد و چوب می دهم و نان سوخته گی آن برای ما می ماند."

بر اساس گزارش دفتر هماهنگی امور بشری سازمان ملل متحد(اوچا) حدود ۸۰ درصد خانواده ها در افغانستان با کمبود درآمد، مواجه هستند.

سازمان ملل متحد گفته است که تعداد افراد نیازمند به کمک های بشری در افغانستان در سال جاری به ۲۸ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر افزایش یافته، در حالیکه اندکی قبل این رقم ۲۸ میلیون و ۳۰۰ هزار تن بود.

آرش همایون

XS
SM
MD
LG