لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۲ جوزا ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۰

زنده‌گی در میان ترس و هراس؛ باشنده‌گان شهر فیض آباد: « آرامش خود را از دست داده ایم!»


افراد مسلح طالبان در هر گوشه و کنار شهر فیض آباد دیده میشوند و مردم میگویند که احساس آرامش ندارند
افراد مسلح طالبان در هر گوشه و کنار شهر فیض آباد دیده میشوند و مردم میگویند که احساس آرامش ندارند

به دنبال دو انفجار خونین در شهر فیض آباد مرکز ولایت بدخشان٬ مردم هراسان شده و حتی بسیاری ها فکر می کنند که شاید حملات بیشتری نیز در مساجد و سایر محلات صورت بگیرد.

انفجار انتحاری روز سه شنبه، ششم جون، نثار احمد احمدی معاون والی حکومت طالبان برای ولایت بدخشان را کشت و به روز پنجشنبه انفجار دیگری در مراسم فاتحه او رخ داد که در آن چندین غیرنظامی و نیز صفی الله صمیم فرمانده امنیۀ پیشین طالبان در ولایت بغلان کشته شدند.

مسئولیت هر دو رویداد را داعش پذیرفت.

صلاح الدین اکبری در شهر جدید فیض آباد دُکان فوتوکاپی دارد. او به رادیو آزادی می گوید که در شهر ترس حکمفرماست.

"شخصا خودم و کسانی را که می‌شناسم در شهر گشت و گذار کرده نمی‌توانند. به‌خاطر اینکه خدای ناخواسته کدام انفجار دیگر نشود."

در انفجار روز پنجشنبه دستکم ۱۳ نفر به شمول افراد طالبان کشته شدند و بیشتر از سی تن دیگر زخم برداشتند.
در انفجار روز پنجشنبه دستکم ۱۳ نفر به شمول افراد طالبان کشته شدند و بیشتر از سی تن دیگر زخم برداشتند.

سمیع الله مبارز، یکی دیگر از باشندگان ناحیه سوم شهر فیض آباد است.

او چشم دیدش را از اوضاع شهر اینگونه بیان می کند:

سمیع الله مبارز: ترس و وحشت هنوز هم در شهر وجود دارد و مردم حالی نمی‌توانند که به مساجد به نمازهای جماعت بروند

"ترس و وحشت هنوز هم در شهر وجود دارد و مردم حالی نمی‌توانند که به مساجد به نمازهای جماعت بروند و دکان‌ها هم بسته هستند. امیدوار هستم که امارت اسلامی به این مشکل مردم رسیدگی کند."

پس از بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان در بیش از بیست ماه گذشته، این چهارم انفجار است که آرامش شهر فیض آباد و مردمش را به هم می زند.

در ماه دسامبر پارسال هم داعش مسئولیت انفجاری را پذیرفت که در آن فرمانده امنیه طالبان برای ولایت بدخشان کشته شد.

محمود غفوری، یکی از ساکنان شهر جدید فیض آباد٬ نیز نگران به نظر می رسد:

"در طی بیست سال گذشته این قسم وضعیت در فیض آباد نشده بود و ما هیچ تجربه نکرده بودیم. حالی هم ترس و لرز داریم از اینکه شاید چند دقیقه بعد یا فردا و یا پس فردا در یک مسجد دیگر و یا در یک فاتحه خوانی دیگر همین قسم انفجار شود. درکل خیلی ما به تشویش هستیم."

بگفته معزالدین احمدی رئیس اطلاعات و فرهنگ بدخشان انفجار که روزپنجشنه در مراسم فاتحه رخ داد در نتیجه آن ۱۳ تن کشته و بیش از ۳۰ تن دیگر زخمی شدند. اما برخی منابع مردمی گفته اند که تعداد به شمول افراد طالبان در این رویداد ها بیشتر بود.

نثار احمد احمدی معاون و سرپرست ولایت بدخشان که از سوی حکومت طالبان توظیف شده بود به روز سه شنبه گذشته در نتیجه یک حمله انتحاری در بدخشان کشته شد
نثار احمد احمدی معاون و سرپرست ولایت بدخشان که از سوی حکومت طالبان توظیف شده بود به روز سه شنبه گذشته در نتیجه یک حمله انتحاری در بدخشان کشته شد

فصیح الدین فطرت لوی درستیز طالبان ضمن نکوهش حملات داعش در بدخشان، از مردم خواسته که در باره فعالیت های مشکوک به مسئولان امنیتی طالبان اطلاع رسانی کنند.

اما مردم محلی از طالبان می خواهند که وعده هایشان در مورد برقراری امنیت را در عمل به اثبات برسانند تا مردم در آرامش به سر ببرند.

محمدامیر یکی از محصلان پوهنتون بدخشان امیدوار است که اوضاع امنیتی بهبود یابد:

"چند روز پیش ما احساس خطر می‌کردیم، چون در طی یک هفته دو انفجار و انتحار در شهر صورت گرفت. فعلاَ وضعیت امنیتی روبه بهبود است. ولی ما می‌خواهیم که وضعیت پس به حالت قبلی خود برگردد. حالی هم مردم احساس ترس و هراس می‌کنند."

پس از بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان، شاخه ولایت خراسان گروه تندرو دولت اسلامی فعالیت هایش را در مناطق مختلف افغانستان افزایش داده است.

طالبان گاهی می گویند که داعش در افغانستان حضور ندارد و گاهی هم می گویند که داعش تنها یک دردسر است و نابود خواهد شد٬ اما ناظران و برخی از مقام های امریکایی داعش را برای افغانستان و فراتر از آن یک تهدید جدی می پندارند.

XS
SM
MD
LG