لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۳۷

انتونی بلینکن: در صورت نیاز٬ امریکا علیه داعش و القاعده در افغانستان اقدام خواهد کرد


 انتونی بلینکن وزیر خارجه ایالات متحده امریکا
انتونی بلینکن وزیر خارجه ایالات متحده امریکا

انتونی بلینکن وزیر خارجه ایالات متحده امریکا می‌گوید خطر داعش در افغانستان هنوز هم پابرجاست و در صورت نیاز٬ امریکا به گونه مستقیم برای نابودی افراد کلیدی داعش و القاعده در افغانستان اقدام خواهد کرد.

آقای بلینکن پس از نشست «وزیران خارجه ائتلاف جهانی برای شکست داعش» به روز پنجشنبه در ریاض پایتخت عربستان سعودی در یک کنفرانس خبری یکبار دیگر تأکید کرد که امریکا و متحدان‌اش اجازه نمی‌دهند افغاستان یکبار دیگر به پناهگاه امن تروریستان مبدل شود.

به گفته وی داعش همچنان یک تهدید فعال است و امریکا و متحدان‌اش برای مبارزه با داعش در سطح جهانی اقدام می‌کند:

"ما در حال کار با شرکا و همسایگان برای تقویت ظرفیت‌ها هستیم تا با هر نوع تهدید تروریستی که در افغانستان است و یا از آن متوجه ما می‌شود مبارزه کنیم، در عین حال البته طالبان مدعی هستند که دشمن داعش خراسان است و بر ضد این گروه مبارزه می‌کند، اما بی‌توجه به آن واضح است که ما برای تأمین امنیت خود و مبارزه با هر گونه عمل تروریستی ظرفیت آن را داریم که در افغانستان بر ضد آن اقدامات ضروری را انجام دهیم."

شاخه ولایت خراسان گروه داعش در افغانستان فعال است و تحلیلگران آن را خطر جدی به امنیت منطقه می دانند
شاخه ولایت خراسان گروه داعش در افغانستان فعال است و تحلیلگران آن را خطر جدی به امنیت منطقه می دانند

«وزیران خارجه ائتلاف جهانی برای شکست داعش» شاخه ولایت خراسان گروه داعش را تهدیدی برای کشورهای اطراف افغانستان و جهان خواندند.
این ائتلاف که ۸۶ عضو دارد هدف‌اش دستیابی و تعهد مستمر به کاهش توانایی و شکست گروه داعش است.

این درحالی‌ست که یک روز پیش از این انستیتوت صلح امریکا فعالیت‌های شاخه ولایت خراسان گروه داعش در افغانستان را یک تهدید فزاینده، بالقوه و هشدار دهنده برای غرب و شرکای جنوب آسیای آن خواند.

اما حکومت طالبان همواره گزارش‌ها در مورد حضور و فعالیت‌های گسترده داعش در افغانستان را رد کرده است.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان
ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان

ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان به رادیو آزادی می‌گوید که داعش در افغانستان سرکوب شده و در حال نابودی است:

"در چنین حالت و امنیت که مردم افغانستان در چهل سال گذشته تجربه آن را نداشتند معلوم است که این پروپاگند واضح علیه افغانستان است و ما به این شک داریم که خود امریکا می‌خواهد وضعیت در افغانستان را پر از آشوب و تنش معرفی کند و ذهنیت‌ها را خراب کند که این چنین پروپاگند ها به نفع هیچ طرفی نیست."

با آن‌که حکومت طالبان تأکید می‌کند که گروه داعش در افغانستان در حال از بین رفتن است، اما در بیست ماه گذشته به خصوص شاخه ولایت خراسان این گروه مسئولیت حملات خونباری را در شهر های مختلف افغانستان به عهده گرفته است.

در تازه‌ترین مورد چهار روز قبل شاخه ولایت خراسان گروه داعش مسئولیت حمله انتحاری بر سرپرست والی طالبان در بدخشان که با راننده‌اش کشته شد را به عهده گرفت.

پیش ازین داوود مزمل والی حکومت طالبان برای بلخ نیز در یک حمله در مقام این ولایت که مسئولیت آن را نیز داعش بر عهده گرفت، کشته شده است.

قوماندانی قوای مرکزی ایالات متحده تخمین کرده که ۲۲۵۰ عضو مسلح داعش در افغانستان حضور دارند.

اما با توجه به حملات پیهم گروه داعش و این‌که طالبان نیز این گروه را در حال از بین رفتن می‌خوانند، تهدید داعش در افغانستان چقدر جدی است؟

تمیم عاصی آگاه سیاسی و پژوهشگر ارشد در کالج سلطنتی لندن در صحبت با رادیو آزادی گروه داعش را یک تهدید جدی و رو به وخامت در افغانستان دانسته می‌گوید که این گروه با نفوذ استخباراتی در میان صفوف طالبان عملیات‌های دقیق را انجام داده و بر برخی از مقام‌های طالبان به شکل هدفمندانه و با اطلاعات دقیق حمله می‌کند.

به گفته آقای عاصی اگر جلو آن گرفته نشود افغانستان به میدان رقابت میان طالبان و داعش مبدل می‌شود:

"داعش از تاکتیکی که در زمان جمهوریت و اوایل حکومت طالبان استفاده می‌کرد که عملیات را در داخل شهر ها انجام می‌داد آن را تغییر داده و حالا در ولایات بالای والی‌ها، قوماندان‌های امنیه و رهبری میانه طالبان عملیات‌های هدفمند را انجام می‌دهد، بناً با وجودی‌که طالبان عملیات‌های بسیار سنگینی را علیه داعش انجام داده، اما معلوم می‌شود که داعش هنوز است و رو به تبدیل شدن به یک تهدید بزرگ است."

تمیم عاصی آگاه سیاسی و پژوهشگر ارشد در کالج سلطنتی لندن
تمیم عاصی آگاه سیاسی و پژوهشگر ارشد در کالج سلطنتی لندن

حکومت طالبان بارها ادعا کرده که سران و مقام‌های ارشد شاخه ولایت خراسان گروه داعش در افغانستان را در جریان عملیات‌ها کشته و یا هم بازداشت کرده است.

در تازه‌ترین مورد، حکومت طالبان هفته گذشته ادعا کرد که والی نام‌نهاد گروه داعش برای ولایت لغمان به نام تراب را همراه با یک همدست‌اش در ننگرهار کشته است.

اسحاق اتمر آگاه مسایل امنیتی نیز می‌گوید فعالیت‌های داعش در حال گسترش است و در چند ماه گذشته تعداد حملات هدفمند این گروه در افغانستان افزایش داشته است:

"داعش در حال گسترش در افغانستان است، باوجود آن‌که حکومت طالبان می‌گوید که این گروه را کنترول کرده اند، اما به هر صورت کشورهای بزرگ دنیا تخمین می‌کند که داعش برای آینده خطر بسیار جدی برای منافع کشورهای بزرگ در بیرون از افغانستان خواهد بود."

قوماندانی قوای مرکزی ایالات متحده تخمین کرده که ۲۲۵۰ عضو مسلح داعش در افغانستان حضور دارند.

همچنان جنرال مایکل کوریلا قوماندان این مرکز گفته که اگر داعش به حملات بر اهداف امریکا و دیگر کشورهای غربی خارج از افغانستان، تمرکز کند در ظرف شش ماه می‌تواند به این توانایی دست یابد.

در عین حال، کشورهای آسیای مرکزی هم بارها از حضور گروه داعش در افغانستان ابراز نگرانی کرده اند.

XS
SM
MD
LG