لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۰ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۰

روزگار تلخ پناهجویان افغان در ایران؛ در ولایت فارس به افغان‌ها محدودیت های تازه وضع شد


تصویر آرشیف: شعاری که اخیرآ مهاجرین افغان در ایران را سر می دهند و از رفتار نادرست مسوولین در ایران شکایت دارند
تصویر آرشیف: شعاری که اخیرآ مهاجرین افغان در ایران را سر می دهند و از رفتار نادرست مسوولین در ایران شکایت دارند

مقام های ایرانی در ولایت فارس به تازه گی محدودیت های کاری را بر مهاجرین افغان وضع کرده اند.

براساس این محدودیت ها٬ پناهجویان افغان نمی توانند در ولایت فارس کسب و کار داشته باشند و اتباع ایرانی هم اجازه ندارند که به مهاجرین افغان شغل فراهم کنند.

فرزاد امیری یکی از مهاجرین افغان که بگونه قانونی در شهر شیراز ولایت فارس ایران زندگی می کند، می گوید که تصمیم اخیر مقام های ایرانی در این ولایت زندگی او را دشوار ساخته است.

این تصمیم باعث شده که امیری وظیفه اشرا از دست بدهد و فعلاً در بی سرنوشتی باشد.

امیری در این مورد به رادیو آزادی گفت:

" در یک فروشگاه مصروف کار بودم که اندک حقوق از آن دریافت می کردم٬ اما متاسفانه پس از اعلامیه ای که در برج پانزده ( پنج جون ) نشر شد، کارفرمای من برایم گفت که دیگر آنجا کار نمی توانم باید جای دیگر کار پیدا کنم، حتی اکثر فروشگاه ها اجناس را به مهاجرین افغان نمی فروشند و در آنها نوشته شده که از فروختن اجناس به خارجی ها به ویژه افغانها ها معذوریم و این خیلی نگران کننده است."

در جریان سالهای اخیر افغانهای پناهجو در ایران زنده گی دشواری داشته اند و با موجی از بازداشت ها نیز مواجه بودند
در جریان سالهای اخیر افغانهای پناهجو در ایران زنده گی دشواری داشته اند و با موجی از بازداشت ها نیز مواجه بودند

به گفتۀ افغانهای مقیم ولایت فارس ایران، اعلامیه در پنجم جون از سوی شاروال این ولایت نشر شد که براساس آن اجازه کار از مهاجرین افغان گرفته شده و حتی به کارفرما های ایرانی گفته شده که مهاجرین افغان را شامل کار نکنند.

در ولایت فارس ایران حتی به کارفرمایان ایرانی گفته شده است که افغانها را استخدام نکنند

این تصمیم مشکلات فراوان را برای امیر حسین که از دوازده سال در شهر شیراز ولایت فارس زندگی می کند، ایجاد کرده است.

او به رادیو آزادی گفت:

" اخیراً محدودیت ها بسیار زیاد شده، وضعیت ما را دشوار ساخته، دکان های مرا مسدود کردند و حتی بالای شریک هایم که ایرانی ها بودند محدودیت وضع کردند که با من کار نکنند، اکنون حیران استم چی کنم و سرگردان شده ام."

پس از این تصمیم مقام های ایرانی در فارس، یک نوار ویدیویی هم در شبکه های اجتماعی نشر شده که نشان میدهد که برخی از مقام های محلی ولایت فارس مغازه های را که در آن مهاجرین افغان کار می کنند، مهرولاک می کنند.

در این نواز ویدیویی مهدی دهقان خلیلی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری شهر کوار ولایت فارس به خبرنگار می گوید که این ممنوعیت شامل همه مهاجرین افغان قانونی و یا غیرقانونی تطبیق می شود.

او در این ویدیو می گوید که ۲۵ مغازه را در شهر کوار که تخطی کرده بودند، مهرولاک کرده اند.

مهاجرین افغان در ایران بخشی از محدودیت های تازه و آزار و اذیت ها را به جنجال تقسیم آب دریای هلمند نیز ربط می دهند که حکومت ایران و طالبان در مورد حقابه اختلاف نظر دارند.
مهاجرین افغان در ایران بخشی از محدودیت های تازه و آزار و اذیت ها را به جنجال تقسیم آب دریای هلمند نیز ربط می دهند که حکومت ایران و طالبان در مورد حقابه اختلاف نظر دارند.

یکتن از مهاجرین افغان که نمی خواهد نامش گرفته شود و در ولایت فارس زندگی می کند تاکید کرده که مهاجرین افغان تنها برای کار های شاقه اجازه کار را در ایران دریافت می کنند.

"تنها در برخی از موارد کار های بسیار سنگین و ثقیل که خود ایرانی ها آنرا انجام نمی دهند مهاجرین افغان اجازه دارند کار کنند در غیر آن اکثر کارها از افغانها گرفته شده است. "

او این محدویت جدید را با تنش های اخیر میان حکومت ایران و حکومت طالبان در افغانستان مرتبط میداند و می گوید که این تنش ها باعث شده که حکومت ایران بر مهاجرین افغان فشار وارد کند.

تنش ها بین دو طرف در آخر ماه می زمانی اوج گرفت که در درگیری میان مرزبانان ایرانی و طالبان، طرف های درگیر اعلام کردند که یک عضو نیروی طالبان و یک مرزبان ایرانی کشته و دو تن دیگر از مرزبانان ایرانی زخمی شدند.

دو طرف همدیگر را به آغاز تیراندازی مقصر دانسته اند.

این درگیری های مرزی اندکی پس از آن آغاز شد که ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران در سفری به ولایت سیستان و بلوچستان در اوایل ماه می هوشدار داده بود که طالبان حقابه ایران را بدهند و حرف او را جدی بگیرند.

پس از برگشت طالبان در قدرت در اگست ۲۰۲۱، طالبان و مرزبانان ایرانی چند بار با هم درگیر شده اند.

XS
SM
MD
LG