لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۰۹

وزیر خارجهٔ ناروی: منزوی ساختن افغانستان در حال حاضر به نفع افغان‌ها و جهان نیست


 آنیکن هویتفلد وزیر خارجهٔ ناروی
آنیکن هویتفلد وزیر خارجهٔ ناروی

وزیر خارجۀ ناروی می گوید که نمایندگان حکومت طالبان این هفته برای دیدار با جامعه مدنی و دیپلمات ها در یک مجمع صلح به ناروی سفر کردند.

آنیکن هویتفلد به خبرگزاری رویترز به روز پنجشنبه گفت که ناروی از سه فرد در سطح کارمندان دولتی که برای حکومت طالبان در کابل کار می کنند برای اشتراک در نشست اوسلو دعوت کرده بود.

وی افزود که طالبان در این نشست با نمایندگان جامعۀ مدنی افغانستان و نمایندگان کشورهای دیگر برای گفتگو در مورد وضعیت افغانستان دیدار کردند.

بر اساس گزارش ها ، عبدالقهار بلخی سخنگوی وزارت خارجۀ طالبان و نمایندگان وزارت های داخله و دفاع طالبان در نشست اوسلو شرکت کرده بودند.

این نشست به روز های سه شنبه و چهارشنبه برگزار شده بود.

عبدالقهار بلخی سخنگوی وزارت خارجه حکومت که در نشست ناروی حضور یافته بود. وی سال گذشته نیز در نخستین نشست از این دست اشتراک داشت
عبدالقهار بلخی سخنگوی وزارت خارجه حکومت که در نشست ناروی حضور یافته بود. وی سال گذشته نیز در نخستین نشست از این دست اشتراک داشت

در همین حال برخی از رسانه های هندی به روز پنجشنبه گزارش دادند که نمایندگان ویژۀ هند و پاکستان برای اولین بار در گفتگو های غرب با طالبان در اوسلو اشتراک کردند.

روزا اوتونبایوا نمایندۀ ویژۀ سازمان ملل متحد در افغانستان و تام وِیست نمایندۀ ویژۀ ایالات متحد برای افغانستان نیز در نشست اوسلو پشت درهای بسته شرکت کرده بودند.

روزا اوتنبایوا نماینده سرمنشی سازمان ملل متحد نیز در نشست اوسلو اشتراک کرده بود
روزا اوتنبایوا نماینده سرمنشی سازمان ملل متحد نیز در نشست اوسلو اشتراک کرده بود


همزمان با برگزاری نشست اوسلو ، شماری از فعالان زن افغان با حضور طالبان در این نشست اعتراض کردند.

مینه رفیق یکی از این فعالان که در برابر وزارت خارجۀ ناروی در اوسلو به تنهایی دست به اعتراض زد به رادیو آزادی گفت:

« شعاری داشتم در دست خود که به رسمیت شناختن طالبان یعنی به رسمیت شناختن تروریزم که این نه تنها برای افغانستان بلکه برای همسایه های افغانستان و تمام جهان خطرناک است. میخواهیم از دولت ناروی بپرسیم که چرا گروه طالبان را بار بار دعوت می کند و نتیجۀ آن چی است.»

اعتراض یک بانوی جوان افغان در مقابل وزارت خارجه ناروی
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:04 0:00


اوسلو سال گذشته نیز میزبان نشست مشابه در مورد افغانستان بود. در نشست ماه جنوری سال گذشته میلادی٬ مولوی امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجۀ طالبان شرکت کرده بود.

وزیر خارجۀ ناروی می گوید که منزوی کردن افغانستان در حال حاضر، برای مردم افغانستان و هم برای جامعه بین المللی یک کار مناسب نخواهد بود زیرا به گفتۀ وی ، این میتواند وضعیت در افغانستان را بدتر کند و به گروههایی مانند شاخۀ ولایت خراسان داعش زمینه فراهم شود تا جای پای قویتری در این کشور پیدا کنند.

او با اشاره به داعش گفت که این گروه خطر امنیتی برای اروپا است.

در همین حال روسیه بار دیگر نگرانی اش را در مورد تهدید داعش در افغانستان ابراز کرد.

به گزارش خبرگزاری تاس روسیه ، ماریا زخارووا سخنگوی وزارت خارجۀ این کشور در حاشیۀ مجمع بین المللی اقتصادی درسن پترزبورگ به روز پنجشنبه گفت که وضعیت امنیتی در افغانستان متشنج است.

وی افزود که داعش در حال انجام اقدامات خرابکارانه علیه مقام های فعلی افغانستان است و در عین حال، تلاش می کند که ثبات کشورهای آسیای مرکزی همسایۀ افغانستان را تضعیف کند.

اما سخنگوی وزارت خارجۀ روسیه در عین حال گفت که طالبان توانسته اند که وضعیت را در افغانستان با ثبات نگهدارند.

پس از بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان در اواسط ماه آگست سال ۲۰۲۱ ، داعش مسئولیت چندین حملۀ مرگبار را در ولایت های مختلف این کشور به عهده گرفته است.

حکومت طالبان که هنوز از سوی هیچ کشوری به رسمیت شناخته نشده گفته است که اجازه نمی دهد که قلمرو افغانستان به ضد کشور های یگر استفاده شود.

XS
SM
MD
LG