لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۹

اوسلو٬ پایتخت ناروی٬ به زودی میزبان یک نشست در مورد افغانستان خواهد بود


تصویر آرشیف: اوسلو پایتخت ناروی
تصویر آرشیف: اوسلو پایتخت ناروی

قرار است طرف‌های دخیل در افغانستان و مقام‌های بلندپایهٔ کشورهای غربی در ماه جاری میلادی در اوسلو، پایتخت ناروی نشستی را در مورد افغانستان برگزار کنند.

روزنامهٔ پاکستانی "نیشن" امروز در گزارشی وضعیت بحرانی کنونی افغانستان و بررسی عملی شدن وعده‌های طالبان به جامعۀ جهانی را از موضوعات مهم این نشست خوانده است.

اما در این گزارش نوشته نشده است که مشخصاً کدام یک از طرف‌ها و کشورها در این نشست شرکت خواهند کرد.

مشخص نیست که آیا این نشست در چارچوب نشست سالانهٔ "اسلو فورم" با موضوعات پیشگیری از درگیری و حل مسالمت‌آمیز منازعات مانند گذشته برگزار می‌شود یا نشست ویژهٔ دیگری برنامه ریزی شده است؟

وزارت خارجهٔ ناروی تاکنون به طور رسمی در مورد این نشست چیزی نگفته است.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان
ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان

از حکومت طالبان در این باره پرسیدیم، اما ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی آن‌ها به رادیو آزادی گفت در این مورد معلومات ندارد.

از سوی دیگر روزنامهٔ پاکستانی «ایکسپریس تربیون» نوشته است، حنا ربانی کهر، وزیر دولت در امور خارجی پاکستان در این نشست شرکت می‌کند.

تاکنون روشن نیست که کی ها به این نشست دعوت شده اند

وزارت خارجۀ پاکستان روز یکشنبه گفته است که خانم کهر از تاریخ ۱۳ الی ۱۵ جون برای یک سفر رسمی به ناروی، سویدن و دنمارک خواهد رفت، اما در مورد شرکت او در این نشست چیزی گفته نشده است.

این مشخص نیست که طالبان اجازۀ شرکت در این نشست را خواهند داشت یا نه، اما در نشست "اوسلوم فورم" قبلی که به تاریخ ۲۳ جون سال ۲۰۲۲ برگزار شده بود، یک بحث آن افغانستان بود و از طالبان دعوت نشده بود.

طالبان در ماه جنوری سال ۲۰۲۲ در اسلو٬ یکجا با فعالان مدنی و نماینده‌های کشورهای غربی در نشست اوسلو اشتراک کرده بودند.

آن زمان در اولین روز این نشست، هیئت ۱۵ نفری حکومت طالبان با اعضای جامعهٔ مدنی افغانستان، خبرنگاران و فعالان حقوق زنان صحبت کرده بودند و پس از آن با دیپلومات‌های غربی در مورد حقوق بشر گفتگو کردند که نمایندگان امریکایی نیز در این گفتگوها حضور داشتند.

طالبان در ماه جنوری سال ۲۰۲۲ در اجلاس اسلو اشتراک کرده بودند
طالبان در ماه جنوری سال ۲۰۲۲ در اجلاس اسلو اشتراک کرده بودند

یافتن راه‌حل برای حقوق بشر به ویژه مشکلات ایجاد شده در برابر حقوق زنان، تشکیل حکومت همه‌شمول و مبارزه با هراس‌افگنی از موضوعات مهم این نشست بود.

مخالفت‌ها با حکومت طالبان در داخل افغانستان و از سوی جامعهٔ جهانی بسیار روشن است. حقوق افغان‌ها به ویژه دختران و زنان، مشارکت همه جوانب افغانستان در ساختار حکومت، مبارزه با هراس‌افگنی و تشکیل یک نظام سیاسی پذیرفته شده مواردی اند که هنوز به نتیجه نرسیده است.

از سوی هم انتظار می‌رود که شورای امنیت سازمان ملل متحد در ۲۱ ماه جون نشستی در مورد افغانستان برگزار کند.

هرچند جزئیات زیادی از محتوای این نشست همگانی نشده، اما لانا زکی نسیبه، نمایندهٔ دایمی امارات متحدهٔ عربی در این سازمان هفته گذشته به رسانه‌ها گفته بود که وضعیت افغانستان هنوز هم خراب است و شورای امنیت و کشورهای عضو آن موقف واحد و واضحی در برابر مسئلهٔ حقوق زنان افغان دارند.

XS
SM
MD
LG