لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۱۶

طالبان صبرو رضایی نظامی پیشین در نظام جمهوری مخلوع را در دایکندی بازداشت کردند


عکس از آرشیف
عکس از آرشیف

نزدیکان صبرو رضایی، آمر جلب و جذب بخش زنان فرماندهی امنیۀ پولیس دایکندی در نظام جمهوری مخلوع افغانستان می‌گویند، افراد استخبارات طالبان او و دو خواهرش را حدود ۶ روز پیش در شهر نیلی، مرکز دایکندی بازداشت کردند.

رخشانه رضایی، دختر مامای صبرو رضایی به رادیو آزادی گفت:
"مدت شش روز می‌شود که همرای دو خواهرش توسط ادارهٔ محلی استخبارات طالبان در دایکندی بازداشت شده، دو خواهرش بعد از ۲۴ ساعت آزاد شده با پای‌درمیانی موسفیدان، خود صبرو رضایی که آمر جلب و جذب و یک افسر عالی رتبه‌ای وزارت داخلهٔ حکومت سابق بود هنوز در بازداشت است و از سرنوشت او خبری نیست، قسمی که طالبان گفتند از یک سال پیش به دنبال صبرو بودند و به خانواد‌ه‌اش هم اجازهٔ ملاقات را ندادند."

رخشانه رضایی می‌گوید، طالبان علت بازداشت صبرو رضایی را به موی‌سفیدانی که برای رهایی او رفته بودند، "ترویج فحشا" در نظام جمهوری مخلوع افغانستان و کار کردن در این نظام عنوان کرده‌اند.

یکی از دیگر نزدیکان صبرو رضایی که نخواست نام و صدایش به علت مشکلات امنیتی در گزارش نشر شود، بازداشت خانم رضایی را تأیید می‌کند.

رادیو آزادی تلاش کرد تا در این مورد با مقام‌های محلی طالبان در دایکندی به ویژه ریاست استخبارات‌شان تماس بگیرد، اما موفق نشد.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان هم در یک پیام نوشتاری به رادیو آزادی گفت که در این مورد معلومات می‌کند، اما تا زمان نشر گزارش به پرسش‌های ما پاسخ نداد.

بلال کریمی، معاون سخنگوی حکومت طالبان و خلیل همراز، سخنگوی ادارهٔ استخبارات طالبان نیز در این باره پاسخی ارائه نکردند.

با این حال بازداشت صبرو رضایی، آمر جلب و جذب بخش زنان فرماندهی امنیۀ پولیس دایکندی در نظام جمهوری مخلوع افغانستان واکنش‌هایی را در پی داشته است.

رقیه ساعی، از فعالان حقوق زن که چندی پیش او نیز از سوی طالبان بازداشت شده بود، در این باره به رادیو آزادی گفت:
"دستگیری و سرکوب نظامیان پیشین، فعالان مدنی، زنان معترض و شهروندان افغانستان ادامه دارد، این وضعیت بسیار نگران کننده است، تا چه وقت به سیاست سرکوب کننده‌شان ادامه ‌می‌دهند؟، خانم صبرو رضایی از زنان و نظامیان پیشین است که در طول این دو سال هیچ واکنشی در برابر سیاست زن سیتزانه و بشر ستیزانهٔ طالبان نداشت."

خانم ساعی خواستار رهایی فوری صبرو رضایی است.

پیش از این نزدیکان حسیب احراری، شاعر و نقاش افغان به رادیو آزادی گفتند که او در ماه روان میلادی از سوی ادارهٔ استخبارات طالبان در کابل بازداشت شده است.

این در حالیست که مطیع الله ویسا، رئیس نهاد راه قلم و فعال حق آموزش، عالیه عزیزی، رئیس پیشین زندان زنانۀ هرات، رسول پارسی استاد پیشین پوهنتون هرات، مرتضی بهبودی، خبرنگار و برخی فعالان دیگر که پیش از این از سوی طالبان بازداشت شده اند، هنوز از سرنوشت‌شان هیچ خبری نیست.

XS
SM
MD
LG