لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۲۷ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۵۳

افزایش سرقت های مسلحانه در پروان؛ مردم: طالبان امنیت را تامین نکرده اند


شهر چاریکار مرکز ولایت پروان
شهر چاریکار مرکز ولایت پروان

در این اواخر مردم در ولایت پروان از آنچه که افزایش موارد سرقت های مسلحانه خوانده میشود، در تشویش و نگرانی به سر می برند.

شمس الدین باشنده شهر چاریکار از رویدادی می گوید که هفته گذشته زمانی که آنها در یک مراسم عروسی اشتراک کرده بودند٬ در خانه شان اتفاق افتاده بود:

"یخچال،ماشین لباسشویی، تلویزیون، فرش، ظرف هیچ چیز برای ما نمانده است. پول نقد را هم پیدا کرده اند و همراه خود بردند. لباس های پوشیدنی و مواد خوراکی ما را پراکنده کرده اند. پول هم نداریم که دیگر لوازم بگیرم و بیکاری هم است."

بسیاری از باشندگان شهر چاریکار شکایت می کنند که در سه هفته گذشته چند مورد سرقت مسلحانه در چند محل اتفاق افتاده است.

یکی از باشنده های چاریکار: دزد و پولیس یک رقم اند٬ هر دو مو های دراز و اسلحه دارند

شمسیه ۲۷ ساله خانم خانه است. او به رادیو آزادی می گوید که مردان مسلح نقاب پوش اموال منزل شان را اواخر هفته گذشته دزدیدند:

"شب خانه ما دزد آمده بود تمام وسایل مرا بردند. ماشین لباسشویی، یخچال، سولر، بطری،یک سیت ظرف،قالین های خانه را برده اند. از مسئولین جدی خواهش می کنم که جلو همچو افراد را بگیرند که پول آن را بسیار به مشکلات به دست آوردیم."

مسئولین امنیتی طالبان در مورد آمار دقیق سرقت های مسلحانه اخیر در پروان معلومات نمی دهند.

طالبان محلی گفته اند که دو تن از دزدان را از ناحیه اول شهر چاریکار بازداشت کرده اند
طالبان محلی گفته اند که دو تن از دزدان را از ناحیه اول شهر چاریکار بازداشت کرده اند

کامران زید سخنگوی قوماندانی امنیه ولایت پروان برخی از موارد سرقت های مسلحانه را می پذیرد:

"در ولایت پروان و مربوط حوزه اول امنیتی در آن ساحه ای که مردم شکایت داشتند که دزدی شده است، در یک هفته گذشته ما دو تن دزد را گرفتار کردیم که از خانه های مردم دزدی می کردند. در ولایت پروان نیروهای امنیتی کوشش می کنند، چک پاینت ها و گزمه فعال است و جلوگیری از دزدی شده است،این افراد دزدی کرده بودند و در گزمه نیرو ها گرفتار شده بودند."

در مورد هؤیت افراد و گروه هایی که دست به سرقت خانه های مردم در مرکز پروان میزنند منابع حکومت محلی طالبان در پروان معلومات نمی دهند.

مردم محل در حالی از موارد سرقت های مسلحانه در شهر چاریکار شکایت می کنند که طالبان میگویند٬ امنیت را تأمین کرده اند .

سهراب عزیزی یکی از فعالین اجتماعی است. او با ادعا طالبان بخاطر آوردن امنیت موافق نیست.

" زمانی که امارت اسلامی روی کار آمده،همیشه ادعا داشته که ما تامین امنیت کردیم،اما نسبت به گذشته مشکلات بیشتر شده،فقر و تنگ دستی باعث شده که روز به روز دزدی بیشتر شود."

برخی می گویند که علت افزایش سرقت ها افزایش فقر و بیکاری است.

سازمان ملل متحد می گوید که میلیون ها نفر در افغانستان با گرسنگی دست و پنجه نرم می کنند.

عبدالواحد باشنده پروان می گوید در کنار افزایش فقر و بیکاری به مشکل می توان اعضای نیروی امنیتی طالبان و مردان مسلحی که دست به دزدی می زنند را تشخیص داد:

"از نظام جمهوریت وضعیت بدتر شده. نه پولیس و نه دزد معلوم است، هر دویش یک قسم است. روی هر دوی شان پنهان و موهای دزد و پلیس دراز است."

XS
SM
MD
LG