لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۴ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۰

وزیر خارجه امریکا: حواس روس‌ها پرت و در میان‌شان تفرقه ایجاد شده است


انتونی بلینکن وزیر خارجه ایالات متحده امریکا
انتونی بلینکن وزیر خارجه ایالات متحده امریکا

انتونی بلینکن وزیر امور خارجه امریکا دیروز یکشنبه به شبکه ان بی‌سی نیوز گفته که او فکر می‌کند که آنها شکاف‌های بیشتری در سیمای روس‌ها دیده اند.

او گفت که پرسش‌های گوناگون جدید دارند که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در هفته‌ها و ماه‌های آینده، به آن خواهد پرداخت.

وزیر امور خارجه امریکا در مصاحبه جداگانه با‌ ای بی‌سی نیوز گفت که مشکلات کرملین احتمالاً به اوکراین کمک می‌کند تا از خود در برابر تجاوز روسیه دفاع کند.

آقای بلینکن افزود، اینکه حواس روس‌ها پرت شده، و در میان‌شان تفرقه ایجاد گردید، ممکن است حمله به اوکراین را برای آنها دشوار تر کند.

او گفت که به باورش این مشخص است که آنها شاهد ایجاد درز خواهند بود. اما به گفته او، اینکه نتیجه چه خواهد شد، دشوار است.

انتونی بلینکن این سخنان را پس از آن بیان کرد که یوگینی پریگوژین رئیس گروه اجیر "واگنر" که با نیرو‌هایش به سمت مسکو در حرکت بود، به اساس یک توافقنامه با ولادیمیر پوتین روز یکشنبه به نیروهایش دستور داد که پیشروی به سوی مسکو را متوقف کنند.

شورش مسلحانه ۲۴ ساعته پریگوژین علیه کرملین، رئیس جمهور روسیه را در طول بیش از دو دهه حکومتش به خطر جنگ داخلی رو به رو کرد.

کرملین تایید کرد که پریگوژین طبق این توافقنامه به بلاروس خواهد رفت و دوسیه جنایی علیه او منتفی خواهد شد.

بر اساس این توافقنامه که گفته می‌شود با پا درمیانی الکساندر لوکاشنکو رهبر مستبد بلاروس انجام شده، شبه نظامیان گروه اجیر واگنر که در راهپیمایی به سمت مسکو شرکت کردند، مجازات نخواهند شد.

به گفته کرملین، شبه نظامیان گروه اجیر واگنر که در شورش مسلحانه شرکت نکردند، تحت کنترل مستقیم اردوی روسیه قرار می گیرند، چیزی که پریگوژین در طول جنگ روسیه در اوکراین به شدت با آن مخالف بوده.

نیروهای گروه اجیر واگنر از زمان تهاجم غیر موجه ماه فبروری سال ۲۰۲۲ روسیه بر اوکراین، نقش مهم را در خط مقدم نبرد علیه نیروهای اوکراین ایفا کرده اند.

XS
SM
MD
LG