لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۱

برخی خانواده‌ها: از وضعیت بستگان ما که در بازداشت طالبان اند اطلاعی نداریم


زندان پلچرخی کابل که در کنترل طالبان قرار دارد. عکس از آرشیف September 16, 2021
زندان پلچرخی کابل که در کنترل طالبان قرار دارد. عکس از آرشیف September 16, 2021

"همه اعضای خانوادۀ ما نگران هستند، به تشویش و سرگردانیم، از کار و بار ماندیم."

محمد نسیم راضی، کاکای ذبیح الله عیار، نویسندۀ بازداشت شده توسط طالبان می‌گوید که برادرزاده‌اش عید گذشته توسط طالبان بازداشت شد، اما او نه برادرزاده‌اش را ملاقات کرده و نه اطلاعاتی در مورد او دریافت کرده است.

او از حکومت طالبان می‌خواهد که در مورد اتهام برادرزاده‌اش و وضعیت او معلومات بدهد تا خانواده‌اش اطمینان حاصل کنند.

محمد نسیم راضی به رادیو آزادی گفت:
"ما به تمام ریاست‌های کابل و غزنی گشتیم اما هیچ کس جواب مثبت نداد و آدرسی هم به ما نداد. حتی تا حالا با او ملاقات نکردیم. نه مشکلی در عیار بوده و نه فعالیت مسلحانه‌ای انجام داده است. مردم می‌گویند بخاطر پست‌های فیسبوکش دستگیر شده، برخی می‌گویند که وی به گمان کدام جرمی بازداشت شده است، اما مقامات هنوز دلیل دستگیری وی را به ما نگفته است، ما از مسئولان می‌خواهیم او را آزاد کنند و یا جرم او را به ما بگویند."

یکی از بستگان حسیب احراری، شاعر و نویسنده که از سوی طالبان بازداشت شده و نخواست نامش فاش شود به رادیو آزادی گفت، پس از بازداشت احراری به آنها اطلاعی داده نشده است.

او به رادیو آزادی گفت:
"آنها (طالبان) به ما چیزی نمی‌گویند و حتی به ما اجازه ملاقات نمی‌دهند. ما نگران سلامت او هستیم زیرا بیمار است و از ناحیۀ کمر و پاهایش مشکل دارد. مادرش هنوز خبر ندارد."

یک فعال دیگر که توسط طالبان زندانی شده بود و اکنون آزاد شده به شرط عدم انتشار نام و صدایش به رادیو آزادی گفت، یکی از مشکلات بسیاری از افراد تازه بازداشت شده این است که نه به خودش و نه به خانواده‌اش معلومات نمی‌دهند و این برای هر دو طرف قابل نگرانی است.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان به پرسش‌های رادیو آزادی در این باره پاسخ نداد.

اما سبحان مصباح، حقوقدان می‌گوید که پس از بازداشت یک متهم، تنها حق آزادی از او سلب می‌شود و سایر حقوق او محفوظ است.

آقای مصباح به رادیو آزادی گفت:
"زمانی که فردی دستگیر می‌شود باید فوراً به وکیل مدافع دسترسی داشته باشد، اصل دیگر این است که باید با خانوادۀ خود ارتباط برقرار کند، مورد آزار و اذیت قرار نگیرد و مجبور به اعتراف نشود، علاوه بر این بحث محاکم عادلانه است که باید مستقل و مبتنی بر قانون باشد."

پیش از این سازمان عفو بین‌الملل مدعی شده بود که هزاران افغان تحت حکومت طالبان زندانی، شکنجه و حتی کشته شده اند و به همین دلیل خبرنگاران، فعالان حقوق بشر و مدنی، هنرمندان، علما و اقلیت‌های مذهبی و قومی اکنون در خطر هستند.

این سازمان همچنین از طالبان خواست که از نقض حقوق بشر دست بردارند و حقوق همه افغان‌ها از جمله زنان را تأمین کنند.

XS
SM
MD
LG