لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۷ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۸

سرنوشت مبهم رهبر گروه «واگنر»؛ پریگوژین به بلاروس منتقل شده است


تصویر از الکساندر لوکاشینکو رئیس جمهور بلاروس و یوگنی پریگوژین رهبر گروه واگنر
تصویر از الکساندر لوکاشینکو رئیس جمهور بلاروس و یوگنی پریگوژین رهبر گروه واگنر

اوایل روزسه شنبه، یک جت تجارتی خصوصی که قبلاً توسط یوگنی پریگوژین، رئیس گروه جنگجویان اجیر"واگنر" از آن استفاده می شد، براساس گزارش ها، در یک پایگاه هوایی نظامی در خارج از شهر مینسک، پایتخت بلاروس، فرود آمد.

الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهور بلاروس به روز سه شنبه(۲۷ جون) هنگام صحبت با شماری از افسران ارشد اردوی آن کشور در شهر مینسک گفت، یوگنی پریگوژین در بلاروس است و به او قول داده شده که اگر میخواهد، می تواند در این کشور بماند، البته به هزینۀ خودشان، با آنها کمک خواهد شد.

یوگنی پریگوژین اخیراً پس از یک شورش مسلحانۀ کوتاه مدت، شهر روستوف در جنوب غرب روسیه را تصرف نمود، سپس به استقامت مسکو راهپیمایی کرد، اما این راهپیمایی را بطور ناگهانی لغو کرد.

افراد گروه واگنر به روز شنبه بخش های از شهر روستوف روسیه را یکجا با مهمترین پایگاه نظامی آن شهر به تصرف خود در آوردند
افراد گروه واگنر به روز شنبه بخش های از شهر روستوف روسیه را یکجا با مهمترین پایگاه نظامی آن شهر به تصرف خود در آوردند

بحران در روسیه پس از آن فروکش کرد که براساس گزارشها، الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهور بلاروس میانجیگری کرد و به یوگینی پریگوژین، که به حیث"سرآشپز" ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه شناخته میشود، اجازه داد تا به بلاروس برود.

لوکاشنکو همچنان روز سه شنبه در یک سخنرانی گفت که اردوی بلاروس را به ارتباط، قیام جنگجویان گروۀ واگنر، به حالت آماده باش کامل رزمی، قرار داده است.

الکساندر لوکاشنکو، افزوده که با ویکتار خرنین وزیر دفاع بلاروس که به ادغام جنگجویان گروه اجیر واگنر در نیروهای امنیتی این کشور ابراز علاقه کرده، موافق است.

لوکاشنکو ابراز امیدواری کرده که قوماندان های گروه واگنر به آموزش نیروهای امنیتی بلاروسی کمک کنند.

الکساندر لوکاشینکو رئیس جمهور بلاروس
الکساندر لوکاشینکو رئیس جمهور بلاروس

الکساندر لوکاشنکو رهبر اقتدارگرای بلاروس که از سال ۱۹۹۴ میلادی بر آن کشور حکومت می کند، ادعا کرده که این قیام بخشی از یک تهدید از سوی "غرب" بود و نیروهای سرحدی بلاروس، به ادعای او"تقریبا هر روز از تحرکات تحریک آمیز ناتو، گزارش میدهند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه نیز در سخنرانی اش روز دوشنبه گفته که جنگجویان گروۀ واگنر اگر نمی خواهند به اردوی روسیه بپیوندند، نیز می توانند به بلاروس بروند.

ادارۀ خدمات امنیت فدرال روسیه(FSB) اعلام کرد که پس از نتیجۀ تحقیقات که نشان داد گروه واگنر"فعالیت های مربوط به ارتکاب جنایت" شورش را متوقف کرده، یک دوسیۀ جنایی علیه یوگنی پریگوژین و جنگجویان گروه او را لغو کرده است.

قیام کوتاه مدت جنگجویان اجیر گروه واگنر به رهبری یوگنی پریگوژین، مهمترین آزمون در برابر ولادیمیر پوتین در طول بیش از دو دهه قدرت او در روسیه بوده است.

XS
SM
MD
LG