لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱ جوزا ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۳۲

عفو بین‌الملل بار دیگر خواستار رهایی هرچه زودتر مطیع‌الله ویسا شد


مطیع‌الله ویسا فعال بخش آموزش
مطیع‌الله ویسا فعال بخش آموزش

سازمان عفو بین‌الملل یکبار دیگر خواستار رهایی هرچه زودتر مطیع‌الله ویسا فعال بخش آموزش شد که از حدود سه ماه به این طرف در بند طالبان است.

این سازمان روز چهارشنبه در یک توییت نوشته که این فعال حق آموزش بگونه خودسر بازداشت شده و زندانی بودنش به گونه دوامدار نقض آشکار قوانین بین‌المللی، قوانین حقوق بشری و حقوق بین‌المللی آزادی بیان است.

مطیع‌الله ویسا مسئول نهاد راه قلم و فعال حق آموزش سه ماه پیش در ۲۷ ماه مارچ در کابل از سوی طالبان بازداشت شد.

هرچند طالبان به تازگی در مورد مطیع‌الله ویسا چیزی نگفتند، اما پیش از این گفته بودند که وی به اتهام فعالیت‌های غیرقانونی و ضد نظام بازداشت شده، ادعایی‌که همواره از سوی خانواده ویسا رد شده است.

عطاالله ویسا برادر مطیع‌الله ویسا با فرستادن پیام نوشتاری به رادیو آزادی گفته که طالبان هرچه زودتر مطیع‌الله ویسا را رها کند و بیشتر ماندن او در زندان برای آنان قابل توجیه نیست.

مرضیه حفیظی عضو نهاد راه قلم می‌گوید مطیع‌الله ویسا در ۱۴ سال گذشته فقط در بخش آموزش اطفال کار کرده و هیچ‌گونه فعالیت‌های سیاسی نداشته است.

وی افزوده که او و خانواده ویسا با فرا رسیدن عید برای رهایی او زیاد تلاش کردند، اما موفق نشدند: "ما در این شب و روزهای اخیر با همکاران تلاش کردیم تا بتوانیم حداقل بخاطر عید ویسا بتواند با خانواده خود یکجا شود، خوشبختانه یک تعداد زندانیان به مناسبت عید آزاد شدند، اما بدبختانه ویسا هنوز هم در بند طالبان است و امیدواری ما این است که هرچه زودتر سرنوشتش معلوم شود."

حفیظی در حالی خواستار رهایی ویسا به مناسبت عید قربان شده که ستره محکمه حکومت طالبان به مناسبت عید قربان بر اساس حکم ملا هبت‌الله آخندزاده رهبر طالبان امر رهایی ۲ هزار و ۱۷۸ زندانی را صادر کرد.

در میان زندانیان آزاد شده نورایل کلیوال عضو جنبش تحفظ پشتون‌ها یا (پی تی ام) هم است که به تاریخ اول ماه حمل از سوی استخبارات طالبان بازداشت شده بود.

رادیو آزادی خواست با کلیوال نیز گفت‌وگو کند، اما تا زمان نشر این گزارش او دستیاب نشد.

این در حالی‌ است که بشمول مطیع‌الله ویسا فعال بخش آموزش، مرتضی بهبودی خبرنگار افغانی‌الاصل فرانسوی، حسیب احراری شاعر، نویسنده و نقاش یک تعداد از فعالان هنوز هم در بند طالبان اند و سرنوشت‌شان معلوم نیست.

به شمول سازمان ملل متحد تعدادی از سازمان‌های بین‌المللی چند بار از حکومت طالبان خواسته اند که فعالان جامعه مدنی، خبرنگاران و مدافعان حقوق بشر را هرچه زودتر رها کنند، اما طالبان تا کنون این خواست را نپذیرفته اند.

XS
SM
MD
LG