لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۴ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۴

بی ثباتی در پاکستان و افغانستان؛ عمران خان خواستار ایجاد راهبرد به هدف پایان تنش ها شد


عمران خان صدراعظم پیشین پاکستان
عمران خان صدراعظم پیشین پاکستان

صدراعظم پیشین پاکستان و رهبر تحریک انصاف می گوید که چالش ها از جانب تحریک طالبان پاکستان، نتیجه راهبرد نادرست خارجی اسلام آباد است.

عمران خان در گفتگو با رادیو مشال، بخش پاکستان رادیو آزادی گفته که کشورش منافع غرب را همواره مصئون نگهداشته و برای خودش مشکل ایجاد کرده است.

" همیشه گفته ام که اگر ما بی طرف می بودیم، اگر سهمی در جنگ نمی داشتیم، فرصت های زیادی می داشتیم که شورشیان مسلح را کنترل کنیم اما هنگامی که ما در یک جهت ایستاده شدیم، آنها حملات بر پاکستان را آغاز کردند و تحریک طالبان در اینجا هم ساخته شد. اکنون آنها به پاکستان می گویند که طرفدار امریکا استید، بناء حمله می کنند."

عمران خان از اگست سال ۲۰۱۸ تا اپریل سال ۲۰۲۲ به عنوان صدراعظم پاکستان کار کرد.

عمران خان: در هنگام جهاد افغانستان استعمال شدیم. سپس هم مانند دستمال کاغذی ما را دور پرتاب کردند.

او در ادامه گفتگو با رادیو آزادی افزود که پاکستان همیشه از سوی سایر قدرت ها استعمال شده است.

" هنگامی که امریکا به ما نیاز داشته باشد، ما را استعمال می کند و ما هم استعمال می شویم. در هنگام جهاد افغانستان استعمال شدیم. سپس هم مانند دستمال کاغذی ما را دور پرتاب کردند. در جنگ با تروریزم استعمال شدیم و سپس آن هم تمام شد و ما را از نظر انداختند. این تقصیر خود ما است. برای ما یک راهبرد ویژه خارجی نیاز است."

اعضای تحریک طالبان پاکستان میزان حملات خود را افزایش داده و به عنوان گروه عمده مخالف حکومت اسلام آباد شناخته میشود
اعضای تحریک طالبان پاکستان میزان حملات خود را افزایش داده و به عنوان گروه عمده مخالف حکومت اسلام آباد شناخته میشود

عمران خان در بخش دیگر از این گفتگو افزود که پشتون های افغانستان و پاکستان در هنگام تهاجم اتحاد شوروی پیشین، در یک سنگر بر ضد روس ها جنگیدند و آنها کسانی اند که خط دیورند را نمی پذیرند.

اما به باور او، این مردم در هر دو سوی مرز آزادانه رفت و آمد می کردند که در نتیجه به گفته اش، در هنگام صدارتش مجبور شد تا در مناطق مرزی سیم خاردار نصب و حصار کشی کند.

عمران خان در ماه اپریل پارسال از سوی پارلمان پاکستان رای عدم اعتماد گرفت و سپس شهباز شریف صدراعظم شد.

خان به رادیو آزادی گفت که طالبان افغان با این مخالف نیستند که اعضای تحریک طالبان پاکستان دو باره به پاکستان بروند اما او تاکید کرد که حاکمان فعلی کشورش با این کار مخالف استند.

همزمان با این اسد مجید خان معاون وزارت خارجه پاکستان در گفتگو با روزنامه جاپانی نیکای ایشیا که روز جمعه منتشر شد، گفته که کشورش به هیچ صورت به گفتگو با تحریک طالبان پاکستان حاضر نیست و هیچگاه با آنها گفتگو هم نخواهد کرد.

حکومت تحت رهبری شهباز شریف سال گذشته مذاکره با تحریک طالبان پاکستان را آغاز کرد که در نهایت به ناکامی انجامید.

XS
SM
MD
LG