لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۴۲

ملل متحد: کودکان از سوی طالبان و جبهه مقاومت ملی برای جنگ استخدام شده اند


افراد مسلح حکومت طالبان در ولایت پنجشیر - عکس از آرشیف
افراد مسلح حکومت طالبان در ولایت پنجشیر - عکس از آرشیف

سازمان ملل متحد از رفتار خشونت‌آمیز با کودکان و استخدام آن‌ها در جنگ در شماری از کشورهای جهان به شمول افغانستان ابراز نگرانی کرده است.

در گزارش سال ۲۰۲۲ این سازمان در مورد کودکان و درگیری‌های مسلحانه، وضعیت کودکان در کشورهای کانگو، اسرائیل، فلسطین، سومالیا، سوریه، اوکراین، افغانستان و یمن نگران‌کننده توصیف شده و مواردی استخدام و خشونت علیه کودکان، در جریان درگیری‌های مسلحانه در این کشورها، ثبت شده است.

در گزارش به نقل از انتونیو گوترش سرمنشی سازمان ملل متحد گفته شده که در افغانستان ۱۷۹۷ مورد استخدام کودکان و رفتار خشونت‌آمیز با آن‌ها ثبت شده است.

گوترش در این گزارش افزوده که "سازمان ملل متحد ۱۷۹۷ تخلف شدید علیه ۹۷۰ کودک (۷۸۳ پسر و ۱۸۷ دختر) و ۱۴ کودک قربانی تخلفات متعدد را تأیید کرده است. برعلاوه این، سازمان ملل متحد در سال ۲۰۲۲ استخدام و استفاده از ۴۹۴ پسر توسط طالبان را که در سال‌های گذشته رخ داده بود، تأیید کرده است".

در ادامه گزارش طالبان همچنین به دستگیری ۶۹ پسر به اتهام ارتباط داشتن با جبهه مقاومت ملی در سال ۲۰۲۲ میلادی متهم شده و گفته شده که از این تعداد ۲۹ تن آزاد شده و دو تن در بازداشت جان داده اند.

در گزارش همچنان گفته شده که جبهه موسوم به مقاومت ملی ۱۵ کودک را برای جنگ استخدام کرده است.

شماری از افراد مسلح جبهه مقاومت ملی افغانستان - عکس از آرشیف
شماری از افراد مسلح جبهه مقاومت ملی افغانستان - عکس از آرشیف

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان و هوشنگ ساعی از اعضای مطبوعاتی جبهه مقاومت ملی تا نشر این گزارش در مورد ادعاهای سازمان ملل متحد به پرسش‌های رادیو آزادی پاسخ ندادند، اما پیش از این، این‌گونه ادعاها را رد کرده اند.

این در حالی‌ است که شماری از خانواده‌های قربانیان نیز حکایت‌های به گفته آن‌ها دردناکی در مورد استخدام کودکان‌شان برای جنگ‌ها دارند.

یک بانوی افغان باشنده ولایت لوگر که نمی‌خواهد به خاطر حساسیت موضوع نامش در گزارش گرفته شود از استخدام پسران خردسال یکی از نزدیکان‌شان در جنگ حکایت می‌کند.

او به رادیو آزادی گفت، سه سال پیش از پنج پسر نوجوان یکی از نزدیکان‌شان که در جنگ استخدام شده بودند، چهار تن‌شان کشته شده و یک تن‌شان صدمه مغزی دیده است: "بچه‌گک‌هایش سن‌شان بسیار خام بود، چهار بچه‌اش شهید شد، یک بچه دیگر‌ اش در حادثه‌ی که صورت گرفت بالای‌شان فایر شد، سرش تانگ چپه شد، عین مغز‌ اش آسیب دیده بود، مادرش اعصابش خراب شده است."

اما او مشخص نکرد که پسران این خانواده از سوی کدام گروه در جنگ استخدام شده بودند.

در همین حال، برخی از فعالان حقوق کودکان در افغانستان گزارش تازه سازمان ملل متحد را تأیید کرده و می‌گویند گروه‌های درگیر بیشتر از احساسات و وضعیت اقتصادی این پسران سوء استفاده کرده و آنان را در جنگ استخدام می‌کنند.

داکتر محب زغم یکی از این فعالان در مورد به رادیو آزادی گفت: "یکی بی‌کاری و فقر آن‌ها را مجبور می‌سازد که بخاطر دریافت پول وارد جنگ شوند، دوم از احساسات‌شان استفاده می‌شود که آن‌ها می‌خواهند در بیرون در میدان جنگ باشند و از سوی دیگر در مدارس دینی برای آماده ساختن آن‌ها به جنگ برای‌شان تبلیغ می‌شود."

این بار نخست نیست که از رفتار خشونت‌آمیز و استخدام کودکان از سوی گروه‌های مختلف در افغانستان سخن گفته می‌شود، بلکه در زمان جمهوری مخلوع نیز بارها جناح‌های درگیر به شمول جمهوری مخلوع وقت متهم به استخدام و کارگیری از کودکان در صفوف جنگ شده بودند.

اما جناح‌های درگیر همواره این اتهام‌ها را رد کرده و آنرا بی‌اساس خوانده اند.

XS
SM
MD
LG