لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱۶ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۱۸

یوناما: از میان سه میلیون معتاد در افغانستان، تنها سی هزار تن آنان به خدمات صحی دسترسی دارند


کارمند صحی یکی از مراکز تداوی معتادان در کابل وسایل یک معتاد را بررسی می کنند
کارمند صحی یکی از مراکز تداوی معتادان در کابل وسایل یک معتاد را بررسی می کنند

در چارچوب استراتژی جدید سازمان ملل متحد که از سال ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۵ میلادی برای افغانستان طرح شده، آمده که با وجود نشر گزارشها در رابطه به کاهش کشت کوکنار، تعداد معتادان مواد مخدر در این کشور در حال افزایش است.

در استراتژی تازه این سازمان گفته شده، از میان بیش از سه میلیون معتاد مواد مخدر در افغانستان، تنها سی هزار تن به امکانات تداوی ترک اعتیاد دسترسی دارند.

یافته های یوناما نشان میدهد که افغانستان سومین کشوری دارای بیشترین افراد آلوده به ویروس (HIV) در آسیا است، زیرا اکثریت کسانی که مواد مخدر را به شکل تزریقی استعمال میکنند، به سرنج دسترسی ندارند و بگونه مشترک از سرنج های آلوده به ویروس (HIV) استفاده میکنند.

مارکس پوتزل، معاون دفتر هیات معاونیت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما)،
مارکس پوتزل، معاون دفتر هیات معاونیت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما)،

با این حال، مارکس پوتزل، معاون دفتر هیات معاونیت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما)، در مصاحبه با بخش رسانه های این سازمان، از حکومت طالبان خواسته که توجه شان به مراقبت از معتادان را بیشتر سازد.

آقای پوتزل گفت:

"ما شاهد توجه به مراکز ترک اعتیاد استیم، اما مقام های حاکم میتوانند برای بهبود وضعیت خوراک، پوشاک و دارو در این مراکز، پول بیشتری را اختصاص دهند. همچنان از جامعه جهانی میخواهم که با این بخش کمک کند. ما با آنعده از کشورهای منطقه که به تداوی معتادان علاقمند استند، همکاری میکنیم تا با مقام های حاکم در این بخش کمک کنند."

حکومت طالبان بدون استناد به گزارشی ادعا میکنند که شمار معتادان مواد مخدر در افغانستان به پنج میلیون تن رسیده است.

آخرین سروی برای تثبیت شمار معتادان مواد مخدر در افغانستان در سال ۲۰۱۵ میلادی به کمک مالی ایالات متحده امریکا و از سوی سازمان ملل انجام شد که بر بنیاد آن، تعداد معتادان مواد مخدر و افراد متضرر از آن به بیش از سه میلیون تن میرسید.

متخصصان تداوی معتادان نبود امکانات کافی در مراکز فعال ترک اعتیاد و کمبود افراد مسلکی در بخش تداوی معتادان را علت اصلی افزایش در شمار معتادان مواد مخدر و کاهش ارایه خدمات صحی میدانند.

تعدادی از معتادان مواد مخدر در کابل
تعدادی از معتادان مواد مخدر در کابل

داکتر ارشاد منصور، متخصص بخش تداوی معتادان میگوید، روند تداوی اعتیاد یک مرحله زمانگیر و نیازمند مصارف بیشتر است:

"روند تداوی اعتیاد متاسفانه یک مرحله طولانی مدت و پر مصرف است، این روند نیازمند نیروی کافی بشری و مسلکی است که متاسفانه حال وجود ندارد. امکانات خیلی محدود شده، مراکزی که در بیست سال گذشته یکی پی دیگر ایجاد شد، اکثر آن با سقوط روبرو است و غیر فعال شده، کسانی که بالای شان در این بخش سرمایه گذاری شده بود، آنان وظایف شان را از دست داده اند."

حکومت طالبان در زمستان سال گذشته اعلان کرد که آنان با فعال ساختن مرکز پنجهزار بستر تداوی معتادان در کابل، زمینه تداوی صدها معتاد را فراهم کرده اند، اما در گزارش تازه سازمان ملل متحد آمده که این مرکز با کمبود جدی ادویه، مواد غذایی، صابون و شامپو روبرو است.

گزارش: مرسلین ارسلا

XS
SM
MD
LG