لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۹ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۲

ملل متحد: از تبعیض و شرم در برابر معتاد اجتناب کنید


شماری از افراد معتاد به مواد مخدر در ولایت فراه - عکس از آرشیف
شماری از افراد معتاد به مواد مخدر در ولایت فراه - عکس از آرشیف

پرویز وقتی ۱۸ سال پیش به مواد مخدر معتاد شد، نخست کارش را از دست داد و بار دوش خانواده اش شد.

وی می‌گوید که با معتاد شدن به مواد مخدر اعتبارش را در جامعه از دست داده و با گذشت زمان، حال اعضای خانواده نیز از بودن وی در میان شان شرم می‌کنند و مورد تبعیض قرار می‌گیرد:
"همه از من رو گشتاندند، برادر، خواهر، خانم و اولاد. امکان دارد که فردا از خانه بیرونم کنند، چون اعتیاد به مواد مخدر مسئله‌یی است که اصلاً جامعه تو را نمی‌پذیرد. اعتیاد انسان را بسیار زجر می‌دهد، همین ضربه کلانی به زندگی ام است."

پنجم سرطان برابر است با روز جهانی مبارزه با مواد مخدر و همه ساله از این روز به منظور بلند بردن آگاهی مردم در رابطه به اضرار مواد مخدر در جهان تجلیل می‌شود.

اداره مبارزه با مواد مخدر سازمان ملل متحد امسال این روز را با شعارِ "از تبعیض و شرم در برابر معتاد اجتناب کنید"، تجلیل می‌کند، اداره (UNODC) دریافته است که از میان میلیون‌ها معتاد در جهان، اکثریت آنان با تبعیض روبرو اند.

این سازمان می‌گوید که اکثریت معتادان در جامعه با الفاظ رکیک یاد می‌شوند و این کار سبب شده که معتادان با شرم و عار زندگی کنند و حاضر به تداوی نشوند.

تمیم سنجانی، روان درمان در یکی از مراکز ترک اعتیاد در کابل می‌گوید، مردم در افغانستان هنوز در رابطه به اعتیاد و چگونگی برخورد با معتاد آگاهی کافی ندارند:
"در جامعه ما به مردم نسبت به بیماری اعتیاد آگاهی داده نشده است. هرگاه یک مصرف کننده مواد مخدر را در جامعه دیدیم، باید روحیه همکاری و همدیگر پذیری داشته باشیم و وی را به تداوی تشویق کنیم و به دید یک مریض دیده شود، نه به دید حقارت و این که وی را لت و کوب کنیم."

گزارش تازه اداره مبارزه با مواد مخدر سازمان ملل متحد نشان می‌دهد که از هر سه معتاد در جهان، یک تن آن زن است و از هر پنج معتاد داخل بستر در مراکز ترک اعتیاد، تنها یک بستر به زنان اختصاص داده شده است.

آرشیف - برخی از معتادان مواد مخدر در گوشه‌ای از شهر کابل
آرشیف - برخی از معتادان مواد مخدر در گوشه‌ای از شهر کابل

شایسته حکیم، رئیس مرکز یکصد و پنجاه بستر تداوی معتادان زن در کابل می‌گوید، زنان معتاد در افغانستان بیشتر مورد تبعیض قرار می‌گیرند و دسترسی شان به خدمات صحی کمتر است:
" اکثریت خانواده ها از حضور معتاد، به ویژه زن معتاد در فامیل شان انکار می‌کنند، شاید مردم معتاد را ببرند و در مرکز تداوی کنند، اما از وجود زن معتاد شرم می‌کنند وی را در خانه نگهداری کرده و به مراکز ترک اعتیاد نمی‌برند که این خود استگما و به مریض با چشم حقارت نگاه کردن است."

رادیو آزادی خواست در رابطه به برنامه های آگاهی عامه در مورد اعتیاد و دسترسی معتادان به خدمات صحی نظر حکومت طالبان را هم داشته باشد، اما شرافت زمان، سخنگوی وزارت صحت عامه حکومت طالبان به پرسش‌ها پاسخ نداد.

با حاکمیت دوباره طالبان در افغانستان، بیش از پنجاه فیصد مراکز ترک اعتیاد به دلیل نبود امکانات به روی معتادان مسدود شد و در حال حاضر تعداد اندک معتادان به خدمات داخل بستر دسترسی دارند.

XS
SM
MD
LG