لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱۶ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۴

واشنگتن پُست: وضع محدودیت ها در افغانستان٬ منجر به افزایش بیماری های روانی شده است


تصویر آرشیف
تصویر آرشیف

وزنامه واشنگتن پُست

  • روزنامه واشنگتن پُست در مقاله یی با اشاره به مسدود ماندن مکاتب دخترانه در افغانستان ٬ به مشکلات روانی افغانها توجه کرده است.

این روزنامه به نقل از داکتر شفیع عظیم متخصص امراض روانی نوشته است که در ماه های اخیر میزان مراجعه زنان و دختران به شفاخانه یی که وی در آن کار میکند افزایش یافته است.

به نوشته واشنگتن پُست٬ داکتر عظیم در جریان دو دهه گذشته بیشتر در بخش تداوی بیماران روانی کار کرده است. بسیاری از بیماران به داکتر شفیع عظیمی گفته اند که آنان از ناهنجاری های روانی رنج می برند.

این درحالی است که رهبری طالبان محدودیت های فراوانی بر کار و تحصیل زنان و دختران وضع کرده اند که این مسئله منجر به افزایش بیماری های روانی در نزد زنان و دختران شده است.

روزنامه به نقل از این داکتر نوشته است که به نظر می رسد محدودیت های کار و تحصیل در برابر زنان مبنای این بیماری هاست و هر روز تعداد زیادی از زنان برای تداوی به شفاخانه وی مراجعه می کنند.

روزنامه در ادامه به نقل از داکتر شفیع عظیم نوشته است که زنان و دختران نگران اند که هیچگاهی درس خوانده نتوانند و به کار رفته نتوانند و محدودیت های اجتماعی نیز ادامه یابد٬ بنا آنان خود را منزوی شده فکر می کنند و روحیات شان نیز خراب است.

طالبان با تسلط به قدرت دروازه های مکاتب ثانوی و لیسه دختران را بستند٬ به دنبال آن به زنان و دختران اجازه ندادند به پوهنتون بروند و زنان را نیز از کار کردن در ادارات دولتی و غیر دولتی منع کردند.

نشریه میل آنلاین

  • نشریه میل آنلاین چاپ بریتانیا در تازه ترین شماره خود در مورد یک افغان که در ایالات متحده کشته شده٬مطلبی را به نشر رسانده است.

پولیس واشنگتن گفته است٬ احمدیار ۳۱ ساله که پدر چهار فرزند بود٬ در شمالشرق شهر به ضرب گلوله کشته شده است. پولیس برای معلوماتی که منجر به پیدا شدن قاتل احمدیار شود٬ ۲۵ هزار دالر انعام تعین کرده است.

میل آنلاین در ادامه نوشته است٬ احمدیار که قبلا به عنوان ترجمان در صفوف نیروهای ویژه امریکایی کار میکرد در سال ۲۰۲۱ میلادی پس از آن به ایالات متحده مهاجر شد که در نتیجه خروج پر هرج و مرج نیروهای امریکایی از افغانستان٬ حکومت به تصرف طالبان در آمد.

بر اساس گزارش این نشریه٬ احمدیار در منطقه آرلینگتون ایالت ورجینیا زنده گی میکرد و تکسی ران بود.

گفته شده است که احمدیار یک روز پیش از این رویداد با دوستان خود به مهمانی رفته بود٬ اما در شبی که این رویداد اتفاق افتاد٬ با آنکه خانمش و دوستان وی گفته بودند که به کار نرود٬ اما او ناوقت شب برای کار با تکسی از خانه بیرون شد.

رحیم امینی٬ یکی از دوستان احمدیار٬ به میل آنلاین گفته است که وی برای خانم و فرزندان خود که فرزند کوچک وی پنج ساله است٬ شب هنگام٬ ۱۲ ساعت کار میکرد.

XS
SM
MD
LG