لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۹ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۰

پوتزل: تا ممنوعیت ها بر زنان رفع نشوند روابط طالبان با جهان بهبود نخواهد یافت


مارکس پوتزل، معاون دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما)
مارکس پوتزل، معاون دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما)

مارکس پوتزل، معاون دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) می‌گوید، به جای بحث در بارۀ آموزش دختران باید به همه دختران اجازۀ آموزش داده شود.

پوتزل در گفت‌وگو با «یون نیوز» که سازمان ملل متحد متن آن را به روز سه‌شنبه در وب‌سایتش منتشر کرده، گفته است: "من مطمئن هستم که تصمیم ممنوعیت آموزش دختران یک جانبه است و بسیاری از مردم افغانستان از جمله طالبان مخالف آن هستند."

آقای پوتزل در پاسخ به این سوال که اگر اکثر افغان‌ها از جمله طالبان با این دستورات مخالف هستند، چرا مقام‌های طالبان آن را اجرا می‌کنند؟ گفته که ملا هبت‌الله آخندزاده، رهبر طالبان مقیم قندهار و حلقۀ نزدیکش با استدلال به روایت‌های مذهبی و فرهنگی این کار را انجام می‌دهند.

اما پوتزل اضافه کرده که بر اساس استدلال مذهبی، کشورهای اسلامی در سراسر جهان این محدودیت‌ها را ندارند.

معاون یوناما گفته که ممنوعیت آموزش و کار دختران و زنان اقتصاد افغانستان را متضرر می‌سازد و افزوده که اگر این ممنوعیت ادامه یابد، روابط طالبان با جامعۀ جهانی هرگز بهبود نخواهد یافت.

مارکس پوتزل همچنین اظهارات رهبر و مقام‌های طالبان را که ممنوعیت آموزش دختران را به مسائل فرهنگی و مذهبی مرتبط می‌دانند، زیر سوال برده است.

طالبان به محض به قدرت رسیدن مکاتب دخترانۀ بالاتر از صنف ششم را بستند و در ۲۴ دسامبر سال ۲۰۲۲ نیز دختران و زنان را از رفتن به پوهنتون‌ها و کار در سازمان‌های غیردولتی منع کردند.

طالبان وضع این محدودیت‌ها را بر اساس شریعت اسلامی خوانده اند، اما معاون یوناما می‌گوید که ممنوعیت کار زنان در سازمان‌های غیردولتی خسارات زیادی به افغان‌ها وارد کرده است.

به گفتۀ وی، این محدودیت نه تنها به روند کمک‌رسانی آسیب رسانیده، بلکه خانواده‌هایی را که از سوی زنان سرپرستی می‌شدند و آنان در این اداره‌ها کار می‌کردند، نیز متضرر ساخته است.

معاون دفتر یوناما در مصاحبه‌اش همچنان به مشکلات امنیتی در برابر ماموریت این سازمان اشاره کرده، در حالی که مقام‌های طالبان ادعا می‌کنند که امنیت در افغانستان تامین است.

مارکس پوتزل شاخۀ ولایت خراسان گروه دولت اسلامی (داعش) را تهدید بزرگی در برابر ماموریت این سازمان خوانده است.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان به پرسش‌های رادیو آزادی در مورد اظهارات جدید آقای پوتزل پاسخی نداد.

اما مارکس پوتزل این را فرصتی برای طالبان خوانده تا به مسئولیت خود در قبال افغان‌ها عمل کنند و افزوده که اگر به دختران و زنان افغان اجازۀ آموزش و کار داده شود، فکر می‌کند که افغانستان بار دیگر در جامعۀ بین‌المللی ادغام خواهد شد و به گفتۀ وی کمک کنندگان بین‌المللی نیز در روابط خود با افغانستان تجدید نظر خواهند کرد.

مبارزه با تروریزم، تأمین حقوق بشر به ویژه حقوق زنان و ایجاد یک حکومت فراگیر سه موضوع مهمی اند که روابط طالبان با جامعۀ جهانی را به مرز بحران کشانیده است.

مرتبط

XS
SM
MD
LG