لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱۶ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۵

شیوع بیماری « آبلهٔ میمون» در برخی از مناطق بامیان منجر به تلف شدن گاو ها شده است


اثرات شیوع بیماری « آبله میمون» روی جلد یک گاو
اثرات شیوع بیماری « آبله میمون» روی جلد یک گاو

تعدادی از باشندگان ولسوالی‌های ورس، پنجاب و یکاولنگ ولایت بامیان می‌گویند که شیوع بیماری «آبلۀ میمون» در میان گاوها٬ سبب تلف شدن برخی از این حیوانات شده است.


آقا محمد یک تن از باشندگان ولسوالی ورس ولایت بامیان می‌گوید، از بیست روز بدینسو بیماری آبلۀ میمون در این ولسوالی شیوع یافته است.

او گفت که گاو ها در این ولسوالی دچار تب و بی‌اشتهایی می‌شوند و در بدن‌شان دانه‌هایی رشد می‌کند که سبب مرگ آنها می‌شود:

"این مریضی در قریۀ ما زیادتر از شش گاو را کشته است. دیگر گاوه‌ها هم مریض اند. گاو من هم مریض بود. مشکل گاوهای شیری است که اگر آنها مریض شوند مردم به مشکل دچار می‌شوند. گاوهایی هم که واکسین شدند، میمیرند. گاو من واکسین شده هم بود مرد."

او می‌افزاید که گاوها را قرنطین می‌کنند، اما قرنطین تاثیر زیادی بر روند جلوگیری از گسترش بیماری نداشته است.

متخصصین می گویند که این بیماری از حیواناتی مانند موش ها و غیر به گاو ها سرایت می کند
متخصصین می گویند که این بیماری از حیواناتی مانند موش ها و غیر به گاو ها سرایت می کند

اکبر، باشندۀ ولسوالی یکاولنگ بامیان می‌گوید که از یک ماه بدینسو این بیماری در این ولسوالی شیوع یافته و مالداران نگران گسترش و دوام این بیماری اند.

او ادعا می‌کند که امکانات تداوی بسیار اندک است و برخی از مردم تداوی‌های خانگی انجام می‌دهند:

"بسیاری‌ها تداوی خانگی را انجام می‌دهند، برخی به وترنرهای شخصی مراجعه می‌کند، کسانیکه حیوانات‌شان مریض بودند و صحت یاب نشدند، مجبور شدند گاوه‌هایشان از بین ببرند و دفن کنند."

ملا گلاب الدین ذبیح‌الله، رئیس زراعت، آبیاری و مالداری حکومت طالبان در ولایت بامیان در پیامی به رادیو آزادی تأیید کرده که بیماری آبلۀ میمون در ولسوالی ورس، پنجاب و یکاولنگ نمبر۱ این ولایت شیوع یافته ، اما افزوده که جریان تطبیق واکسین برای حیوانات سالم در این ولایت جریان دارد.

اکبر باشنده یکاولنگ: امکانات تداوی بسیار اندک است و برخی از مردم تداوی‌های خانگی انجام می‌دهند

او در این پیام نوشته است، واکسین تنها برای حیوانات سالم تطبیق می‌شود.

از سوی دیگر شمس الحمد افشار، مدیر مجادله با امراض حیوانی ریاست زراعت حکومت طالبان در بامیان به رادیو آزادی گفت، تا اکنون آمار دقیقی از تلفات این بیماری ندارند.

او افزود که ۳ حیوان بیمار پس از تطبیق واکسین از بین رفته اند و دلیلش این است که واکسین برای حیوانات بیمار نباید تطبیق شود.

افشار گفت که برای کنترل بیماری آبلۀ میمون کمپاین تطبیق واکسین را به کمک سازمان زراعت و غذای ملل متحد (اف ای او) آغاز کرد اند:

"حدود ۱۴۰ هزار دوز واکسن را تطبیق خواهیم کرد که ۷۷ هزار و ۴۴۳ دوز واکسین را در این ولایت تطبیق کردیم. توسط ۳۰ تن از داکتران این واکسین تطبیق می‌شود."

برنامه تطبیق واکسین برای از بین بردن این بیماری در بامیان آغاز شده است
برنامه تطبیق واکسین برای از بین بردن این بیماری در بامیان آغاز شده است

داکتر شیرین آقا دانش، متخصص امراض حیوانی می‌گوید که این بیماری از طریق حیوانات مانند موش و برخی خزندگان و پشه‌ها به حیوانات خانگی انتقال می‌یابد:

" این بیماری قابل تداوی نیست، چون بیماری ویروسی است فقط با تطبیق ویتامین‌ها، انتی بیوتیک‌ها می‌توانیم سیستم معافیت حیوان را قوی بسازیم."

او می‌گوید که این بیماری از طریق استفاده از گوشت و محصولات حیوانی به انسان هم انتقال می‌کند.

هرچند تا کنون هیچ گونه موردی از انتقال این بیماری به انسان در بامیان ثبت نشده است، اما ریاست زراعت طالبان در این ولایت می‌گوید که به همکاری ریاست صحت عامه‌٬ توصیه‌هایی را به مالداران این ولایت ارائه می‌کنند.

XS
SM
MD
LG