لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱۶ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۸

شیوع بیماری « آبلهٔ مرغان» در ولایت پنجشیر؛ مردم دسترسی اندک به امکانات تداوی دارند


تصویر آرشیف: یک طفل مبتلا به بیماری « آبلهٔ مرغان»
تصویر آرشیف: یک طفل مبتلا به بیماری « آبلهٔ مرغان»

یک مسئول صحی حکومت طالبان در ولایت پنجشیر از ده ها مورد بیماری آبله مرغان (آب چیچک) در نزد کودکان در بخش های این ولایت خبر می دهد.

خواجه آقا غفوری مسئول کنترول امراض ساری ریاست صحت عامه حکومت طالبان در پنجشیر می گوید که موارد بیماری ساری آبله مرغان از یک ماه به این طرف در بخش های از این ولایت شیوع یافته است.

ریاست صحت عامه ولایت پنجشیر آبله مرغان را در این ولایت تایید کرده است:

"شیوع آبله مرغان در چهار ولسوالی ولایت پنجشیر بیشتر بوده که از جمله ولسوالی شتل قریه دهکلان، ولسوالی رخه قریه حصارک و مرشتان، ولسوالی عنابه قریه آبدره در مرکز پنجشیر قریه تلکان می باشد که به تعداد هفتاد طفل زیر پانزده سال مصاب به آبله مرغان بوده."

غفوری در این مورد بیشتر می گوید:

"به خاطر جلوگیری از انتشارش به دیگران، مریضان جدا ساخته می شوند از سایر افراد خانواده و به خصوص اطفال و همچنان تدابیر وقایوی برای والدین شان فهمانده می شود تا از انتشار مرض به دیگران جلوگیری شود. افراد کهنسال هم مبتلا به این مرض شده اند که شامل ذکور و اناث می باشند."

خواجه آقا غفوری مسئول کنترول امراض ساری در پنجشیر
خواجه آقا غفوری مسئول کنترول امراض ساری در پنجشیر

مقام های صحت عامه در ولایت پنجشیر می گویند که تا هنوز به واکسین آبله مرغان دسترسی ندارند.

اما کسانی که به این مرض مبتلا می شوند کمک های اولیه و توصیه های لازم برای شان صورت می گیرد.

اطفال در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند

هدایت الله ۳۴ ساله ساکن روستای دوردست و کوهستانی آبدره ولسوالی عنابه پنجشیر می گوید که ده روز قبل در بدن دختر پنج ساله اش آبله پیدا شد.

او به رادیو آزادی بیشتر می گوید:

"زمانی که تب گرفتش دانه ها در وجودش نمایان شد، سوزش می کرد به داکتر مراجعه کردیم. داکتر گفت که فعلا در سطح افغانستان دوایش وجود ندارد، بلکه یک کریم بخاطر حساسیت گرفتیم. دختر دیگرم هم مصاب شده بود که خورد ترش زیاد وضعیتش خراب بود که تمام بدن اش آبله باران شده بود."

سردار محمد ۲۴ ساله از ساکنان ولسوالی عنابه نگران به نظر می رسد٬ وی میگوید:

"افراد و اشخاصی که مبتلا شده بودند اطفال هستند که زیر سن ده سال می باشند و شاگردان مکاتب می باشند. ما بسیار نگران هستیم که این مرض مثل ویروس کرونا شیوع پیدا نکند و سبب مرگ و میر اطفال ما نگردد. خواست ما از امارت اسلامی این است که یک راه حل بخاطر این مرض پیدا کنند."

تصویری از یک گوشه ولایت پنجشیر که گفته میشود بیماری « آبله مرغان» در این منطقه شیوع یافته است
تصویری از یک گوشه ولایت پنجشیر که گفته میشود بیماری « آبله مرغان» در این منطقه شیوع یافته است

داکتر حسیب نصرت متخصص امراض انتانی است.

او در صحبت با رادیو آزادی در مورد چگونگی بیماری آبله مرغان چنین می گوید:

"در مورد آبله مرغان (ChickenPox) امراض بسیار ساری و ویروسی ای است که به اطفال کمتر از ده سال اتفاق می افتد. این مریضی در اطفالی که واکسین نشده باشند رایج است. از جمله مریضی های ساری ای است که به وسیله عطسه، سرفه و تماس بسیار نزدیک با مریض اتفاق می افتد. از جمله اعراض و علایمی که شایع است به وسیله آن این مریضی تشخیص شود: در قدم اول تب، سردردی، جان دردی، گلودردی، ریزش و کسالت است که یک و یا دو روز بعد آن بخار در جلد اطفال نمایان می شود."

داکتر نصرت به خانواده های روستایی در پنجشیر چنین توصیه می کند:

"اطفالی که مصاب می شوند باید معافیت شان بلند برده شود. رژیم بسیار خاصی ندارد، ولی بخاطر بلند بردن معافیت شان می شود که از سبزیجات، میوه جات

و همچنان لبنیات استفاده کنند. طفلی که مصاب می شود باید از اجتماع دور نگه داشته شود یعنی قرنطین شود تا از سرایتش جلوگیری شود."

XS
SM
MD
LG