لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۷ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۸

نزدیکی چین با طالبان؛ چینی‌ها صد‌ها میلیون دالر را در افغانستان سرمایه گذاری می‌کنند


بیرق حکومت طالبان و بیرق ملی چین. چینی ها در جریان دو سال گذشته تلاش کرده اند تا نزدیکی های بیشتر با حکومت طالبان در کابل ایجاد کنند.
بیرق حکومت طالبان و بیرق ملی چین. چینی ها در جریان دو سال گذشته تلاش کرده اند تا نزدیکی های بیشتر با حکومت طالبان در کابل ایجاد کنند.

در حالیکه سرمایه گذاری های چین در افغانستان رو به افزایش است، رسانه های دولتی این کشور گزارش می دهند که چین بیش از ۳۵۰ میلیون دالر را در بخش های مختلف سکتور اقتصاد این کشور، سرمایه گذاری می کند.

رادیو و تلویزیون ملی افغانستان که توسط طالبان اداره می شود، از قول عبدالرحمن حبیب، سخنگوی وزارت اقتصاد حکومت طالبان، در گزارشی اعلام کرده که در چند ماه آینده شرکت"چینا-افغان" در بخش های صحت، برق و تولید سمنت سرمایه گذاری را آغاز خواهد کرد.

این در حالیست که بر اساس گزارش ها خدمات، امکانات صحی و شفاخانه ها در افغانستان در وضعیت بسیار بد قرار دارند. همچنین با وجود ذخایر عظیم آب و انرژی، افغانستان برق مورد نیاز خود را از کشورهای آسیای میانه، وارد می کند.

پس از سقوط نظام جمهوری در افغانستان چین و پاکستان فرصت های بیشتری برای بازار یابی در این کشور یافته اند

در زمینه تولید سمنت هم کار زیادی صورت نگرفته است، اما وزارت معادن و پترولیم حکومت طالبان در هفته گذشته پیشنهادی را در مورد فابریکۀ تولید سمنت جبل السراج و سرمایه گذاری ۲۰۰ میلیون دالری در این پروژه ارائه کرد و این اشاره احتمالاً به سرمایه گذاری شرکت چینی شرکت"چینا-افغان" بوده است.

هیئت های چینی تا کنون چندین بار به کابل سفر کرده و توافقاتی نیز در زمینه های مختلف تجارتی با هم امضا کرده اند
هیئت های چینی تا کنون چندین بار به کابل سفر کرده و توافقاتی نیز در زمینه های مختلف تجارتی با هم امضا کرده اند

به گفتۀ وزارت معادن و پترولیم طالبان، فابریکۀ تولید سمنت جبل السراج ظرفیت تولید حدود ۶ هزار تن سمنت در روز را خواهد داشت و برای هزاران تن نیز فرصت کاری را فراهم می کند.

سخنگوی وزارت اقتصاد حکومت طالبان گفته است که این سرمایه گذاری باعث جذب سرمایه های داخلی و خارجی به افغانستان و ایجاد فرصت های کاری برای افراد بیکار خواهد شد.

پس از تسلط دوبارۀ طالبان بر افغانستان در اگست سال ۲۰۲۱ میلادی، بسیاری از سرمایه گذاران خارجی فعالیت های اقتصادی شان را در این کشور متوقف کردند، زیرا ایالات متحدۀ امریکا و سایر کشورهای غربی، افغانستان را تحریم اقتصادی کردند.

از سوی دیگر سیستم بانکی افغانستان که برای سرمایه گذاری بسیار مهم تلقی می شود به دلیل این تحریم ها غیرفعال شده و به همین دلیل، سرمایه گذاران خارجی علاقه ای به فعالیت های اقتصادی در افغانستان ندارند.

در عین حال، پس از سقوط نظام جمهوری مخلوع، تعدادی از افغان های متخصص به امریکا و سایر کشورهای غربی از افغانستان بیرون رفتند که این امر به چین و پاکستان فرصت خوب را برای سرمایه گذاری در افغانستان داده است.

آرش همایون

XS
SM
MD
LG