لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱۴ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۱

حکومت طالبان صد ها معلم و کارمند کودکستان‌ها و شیرخوارگاه ها را برکنار کرد


تصویر آرشیف: اطفال در یکی از کودکستان های شهر کابل
تصویر آرشیف: اطفال در یکی از کودکستان های شهر کابل

حکومت طالبان بیش از ۴۶۰ تن از استادان کودکستان‌ها و شیرخوارگاه‌های دولتی را که در چوکات برخی وزارتخانه‌ها و ادارات‌ دولتی فعال بودند، برکنار کرده است.

در یک مکتوب وزارت کار و امور اجتماعی حکومت طالبان که به ریاست عمومی کودکستان‌های دولتی در افغانستان فرستاده شده و یک نقل آن روز پنجشنبه به رادیو آزادی نیز رسیده آمده است که وظایف ۴۶۹ تن از افراد شامل فهرست ضمیمه شده به این مکتوب، از تشکیلات این وزارت حذف شده اند.

در فهرست ضمیمۀ این مکتوب وزارت کار و امور اجتماعی که از سوی این وزارت نیز به رادیو آزادی تأیید شده، اسامی تمام افراد برکنار شده که همه زنان و استادان کودکستان‌ها و شیرخوارگاه‌ها اند و محل کار شان که ادارات و وزارتخانه‌های حکومت طالبان است، نیز مشخص شده است.

شماری از آموزگاران این کودکستان‌ها می‌گویند که تنها نان‌آور خانه هستند و با بسته شدن کودکستان‌ها، مشکلات اقتصادی و قطع شدن معاش هیچ منبع درآمدی ندارند.

فریبا درویش مدیر کودکستان محل زیست قلعه شهاده در کابل به رادیو آزادی گفت، فعالیت‌ کودکستانی‌که در آن کار می‌کرد از سوی وزارت کار امور اجتماعی حکومت طالبان متوقف شده است:

"مدت یک هفته می‌شود که کودکستان‌های ما را بسته کردند، قبلاً هم از ماه حمل به این‌سو بسته بود، اما مدت یک هفته می‌شود که تنقیص شد، این‌که هدف طالبان از بستن کودکستان‌ها چه است نمی‌دانیم، چون آن یک محیط تنها برای زنان بود و اطفال در آن بودند."

معلمین کودکستان ها میگویند که که با توقف کار مشکلات اقتصادی شان بیشتر خواهد شد
معلمین کودکستان ها میگویند که که با توقف کار مشکلات اقتصادی شان بیشتر خواهد شد

نادیه مهمند یکی از آموزگاران این کودکستان دولتی به رادیو آزادی می‌‎گوید، نه‌تنها آموزگاران بلکه کارکنان دیگر بخش‌های کودکستان‌ها که تنها نان‌آور خانه بودند نیز کار شان را از دست داده‌اند:

"با بسته شدن کودکستان تعداد زیاد از زنان و معلمان، کارگران و همه بی‌وظیفه شدند، با وجود این اطفال نازنین که نو نهالان این کشور هستند از تعلیم و تربیه باز ماندند، این بحران اقتصادی بر تمام ما و فامیل‌ها اثر گذاشته است."

حکم برکناری ۴۶۰ تن ز معلمین کودکستان ها و شیرخوارگاه ها صادر شده است

اما ظاهراً معلوم می‌شود که این ممنوعیت طالبان تنها کودکستان‌های دولتی را دربر نمی‌گیرد، بلکه کودکستان‌های خصوصی نیز مسدود شده‌اند.

برخی از آموزگاران کودکستان‌های خصوصی ادعا می‌کنند که کودکستان‌های خصوصی نیز از سوی طالبان بسته شده است.

یکی از این آموزگاران در ولایت سمنگان که به‌خاطر مشکلات امنیتی نمی‌خواهد نام‌اش در گزارش ذکر شود به رادیو آزادی گفت:

"بسته شدن کودکستان‌ها شرایط را برای زنان بسیار دشوار کرده است، بسته شدن مکاتب، پوهنتون‌ها و در آخرین مورد آریشگاه‌ها و حال کودکستان هم که بسته شده برای زنان مشکل‌ساز شده‌است."

اما سمیع ابراهیمی مسئول مطبوعات وزارت کار و امور اجتماعی حکومت طالبان می‌گوید، این تعداد آموزگاران و کارکنان کودکستان‌ها که در این مدت در خانه بودند و معاش دریافت می‌کردند را به دیگر بخش‌های کاری در چوکات وزارت کار و امور اجتماعی منتقل خواهند کرد.

او به رادیو آزادی می‌گوید این موارد بر اساس منظوری تشکیلات سال ۱۴۰۲ است و این استادان برکنار نمی‌شوند:

"مکتوب‌ها و جدول‌های که اخیراً در رسانه‌ها منتشر شده، در اصل لیست‌های کارمندان کودکستان‌های غیر فعال است که به بخش‌های دارالایتام و پرورشگاه‌های زیر چوکات وزارت انتقال شده‌اند، این‌که اکثریت کودکستان‌ها در محل کار بود و در وزارتخانه‌ها بود و حال غیر فعال بود، ما امتیازات آن‌ها را در خانه می‌دادیم، اکنون بست‌های شان را از کودکستان‌های غیر فعال به دیگر بست‌ها در چوکات وزارت انتقال دادیم."

طالبان به تازه گی دستور داده اند که آرایشگاه های زنانه نیز در سراسر افغانستان مسدود شود
طالبان به تازه گی دستور داده اند که آرایشگاه های زنانه نیز در سراسر افغانستان مسدود شود

اما برخی از کارمندان و استادان کودکستان‌های دولتی این موضوع را رد می‌کنند و به رادیو آزادی می‌گویند که از وظایف‌شان برکنار شده و معاش‌شان پرداخته نمی‌شود.

وزارت کار امور اجتماعی حکومت طالبان در مورد تعداد این کودکستان‌ها و شیرخوارگاه‌ها در سراسر افغانستان جزئیات نداد.

طالبان درحالی دستور بسته شدن کودکستان‌ها و برکناری آموزگاران آن‌ها را داده‌اند که حدود دو هفته پیش دستور توقف آرایشگاه های زنانه را نیز صادر کردند.

طالبان از آغاز حاکمیت شان در ماه اگست سال ۲۰۲۱ تا اکنون محدودیت‌های شدیدی را بر تحصیل، کار و فعالیت‌های اجتماعی زنان افغان وضع کرده‌اند که با واکنش‌های گستردهٔ جهانی مواجهٔ شده است.

اما طالبان هیچ‌گاهی از تصامیم شان عقب نشینی نکرده‌اند.

XS
SM
MD
LG