لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۷ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۴۲

اوکراین نخستین محمولهٔ مهمات خوشه ای را از ایالات متحده دریافت کرد


اردوی اوکراین در خط مقدم نبرد علیه اردوی روسیه
اردوی اوکراین در خط مقدم نبرد علیه اردوی روسیه

حدود یک هفته پس از اعلام ایالات متحده مبنی بر فرستادن بمب های خوشه ای به اوکراین ، یک فرماندۀ ارشد اردوی این کشور تایید کرد که اولین محمولۀ این بمب ها را به دست آورده اند.

جنرال اولکساندر تارناوسکی، فرمانده عملیات نیروهای مشترک اوکراین، در مصاحبه با شبکۀ تلویزیونی (سی ان ان) گفت که اردوی اوکراین هنوز از این بمب ها که میتواند شرایط جنگی را به گفته اش به طور اساسی تغییر دهد، استفاده نکرده است.

او در ادامه گفته که اوکراین از این مهمات در ساحات غیرنظامی استفاده نخواهد کرد.

این مقام ارشد نظامی اوکراین پس از نشست سران ناتو از رسیدن اولین محمولۀ بمب های خوشه ای به اوکراین سخن گفت.

اوکراین گفته است که از مهمات خوشه یی در مناطق غیر نظامی استفاده نمی کند

این نشست به روز های سه شنبه و چهارشنبه در ویلینیوس پایتخت لتوانیا برگزار شد و بحث ها عمدتاً روی تهدیدات از جانب روسیه متمرکز بود.

ولودیمیر زلینسکی رئیس جمهور اوکراین، بدون دستیابی به هدفش برای عضویت اوکراین در ناتو، نشست سران این پیمان نظامی را ترک کرد اما سران ناتو به او اطمینان دادند که اوکراین در آینده در ناتو جای خواهد داشت.

لوید آستین وزیر دفاع ایالات متحده
لوید آستین وزیر دفاع ایالات متحده

لوید آستین وزیر دفاع ایالات متحده از تصمیم واشنگتن برای فرستادن بمب های خوشه ای به اوکراین دفاع کرده است.

آقای آستین به روز پنجشنبه به سی ان ان گفت، شک ندارد که اوکراین پس از پایان جنگ در آن کشور به ناتو خواهد پیوست.

او افزود که اقدامات زیادی باید انجام شود تا تجهیزات و آموزش اوکراین به معیارهای ناتو برسد و اطمینان حاصل شود که اوکراینی ها دارای قابلیت های کامل هستند.

در همین حال جیک سالیوان مشاور امنیت ملی قصر سفید، (به سی ان ان) گفته که پذیرش اوکراین در ناتو در شرایطی که در حال جنگ با روسیه است، به معنی ورود ناتو و مشخصاً امریکا به جنگ علیه روسیه خواهد بود.

از سوی دیگر سرگئی لاوروف وزیر خارجۀ روسیه در عکس العمل به تجهیز اوکراین با جت های جنگی اف-۱۶ گفته است که این اقدام خطر جنگ امریکا و ناتو علیه روسیه را ایجاد می کند.

با وجود تصمیم رهبران ۱۱ کشور از جملۀ ۳۱ کشوری عضو ناتو به آغاز آموزش پیلوت های اوکراینی در زمینۀ استفادۀ جت های اف-۱۶، هنوز تاریخ دقیقی برای تحویل دهی این طیاره های ساخت امریکا به اردوی اوکراین تعیین نشده است

XS
SM
MD
LG