لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۴ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۵

تأکید پاکستان بر طالبان افغان؛ « اجازه ندهید از قلمرو افغانستان علیه پاکستان استفاده شود!»


برخی از اعضای تحریک طالبان پاکستان . این گروه متهم است که از قلمرو افغانستان حملات خود را علیه قوای پاکستانی طرح ریزی میکند
برخی از اعضای تحریک طالبان پاکستان . این گروه متهم است که از قلمرو افغانستان حملات خود را علیه قوای پاکستانی طرح ریزی میکند

وزارت خارجهٔ پاکستان بار دیگر از حکومت طالبان خواسته‌ است که بر تعهد خود مبنی بر عدم استفاده از قلمرو افغانستان به هدف حملات هراس‌افگنی بر ضد پاکستان٬ عمل کند.

ممتاز زهرا بلوچ سخنگوی وزارت خارجهٔ پاکستان در اظهارات‌ تازه خود با اشاره به نشست ماه می سال روان میلادی میان وزیران خارجهٔ پاکستان، چین و سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان در اسلام‌آباد گفت، حکومت طالبان در این نشست تعهد کرده که نمی‌گذارد خاک افغانستان به هدف حملات هراس‌افگنی بر ضد پاکستان استفاده شود.

پاکستان از ادامه فعالیت تحریک طالبان پاکستان در قلمرو افغانستان نگران است

سخنگوی وزارت خارجه پاکستان، این موضوع را روز پنج‌شنبه در یک نشست خبری در پاسخ به این پرسش که ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان، ادعای نمایندهٔ ویژهٔ پاکستان برای افغانستان را رد کرده که گویا حکومت طالبان در داخل افغانستان در برابر اعضای تحریک طالبان پاکستان (تی‌تی‌پی) اقدام می‌کند، موقف پاکستان چیست؟ مطرح کرده است.

ممتاز زهرا بلوچ سخنگوی وزارت خارجه پاکستان
ممتاز زهرا بلوچ سخنگوی وزارت خارجه پاکستان

اما در این نشست گفته نشد که ذبیح‌الله مجاهد این موضوع را کجا و چه زمانی مطرح کرده است.

ذبیح‌‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان به پرسش‌های رادیو آزادی در مورد اظهارت تازهٔ سخنگوی وزارت خارجهٔ پاکستان پاسخ نداد، اما پیش از این گفته بود، خاک افغانستان بر ضد هیچ کشوری استفاده نشده و افزوده بود آن‌ها به خواست پاکستان مهاجران پاکستانی مقیم در نزدیکی خط دیورند را به دیگر مناطق افغانستان انتقال می‌دهند.

ذبیح‌‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان
ذبیح‌‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان

آصف درانی، نمایندهٔ ویژهٔ پاکستان برای افغانستان چهار روز پیش در یک مصاحبه با صدای امریکا گفته بود، حکومت طالبان برای دور کردن طالبان پاکستانی از خط دیورند اقدام می‌کنند.

او گفته بود که "این اقدام در مراحل ابتدایی آن است، اما اگر واقعاً «تی‌تی‌پی» به دیگر مناطق منتقل شوند و سبب صلح در مرز شود، این یک پیشرفت مهم خواهد بود".

این درحالی‌ست که گزارش‌های از موجودیت طالبان پاکستانی و شماری دیگر از گروه‌های مسلح به شمول اعضای شبکهٔ القاعده در افغانستان منتشر شده است.

هرچند طالبان این ادعا‌ها را رد کرده‌اند، اما کمیتهٔ نظارت و بررسی عملی شدن تعزیرات شورای امنیت، در اوایل ماه جون در گزارش‌اش گفته بود که طالبان با القاعده و تحریک طالبان پاکستان روابط قوی دارند و به گفتهٔ این کمیته، شماری دیگر از گروه‌های هراس‌افگن نیز زیر حاکمیت‌ آن‌ها آزادانه فعالیت می کنند.

XS
SM
MD
LG