لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۷ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۱

درانی: حکومت طالبان انتقال طالبان پاکستانی از نزدیکی های خط دیورند را آغاز کرده ‌است


عکس از آرشیف
عکس از آرشیف

آصف درانی، نمایندهٔ ویژه پاکستان برای افغانستان تأیید کرده که طالبان روند انتقال طالبان پاکستانی را از نزدیکی‌های خط دیورند به دیگر مناطق افغانستان آغاز کرده‌اند.

او در گفت‌وگو با صدای امریکا گفته است، این اقدام در مراحل ابتدایی آن است، اما اگر واقعاً اعضای تحریک طالبان پاکستانی (تی‌ تی ‌پی) به دیگر مناطق منتقل شوند و سبب صلح در سرحدات شود، این یک پیشرفت مهم خواهد بود.

رانا ثناالله، وزیر داخلۀ پاکستان هم در آغاز ماه جون از این موضوع پرده برداشته بود که حکومت طالبان به آن‌ها گفته است که طالبان پاکستانی را از ساحات خط دیورند دور ساخته و به مناطق دیگر افغانستان انتقال می‌دهند، اما پس از اظهارات وی، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان به رادیو آزادی گفت، آن‌ها پلان دارند که مهاجران پاکستانی را به شمول خوست از ولایات مرزی نزدیک دیورند به دیگر مناطق افغانستان انتقال دهند.

مجاهد اما به پرسش‌های رادیو آزادی در بارۀ اظهارات تازهٔ نماینده ویژهٔ پاکستان برای افغانستان پاسخ نداد.

موضوع انتقال طالبان پاکستانی به ولایات شمال و دیگر ولایات به یک بحث جنجالی مبدل شده است و پیش از این جبههٔ مقاومت ملی ادعا کرده بود که طالبان می‌خواهند شمال افغانستان را به مکان امن برای هراس‌افگنان مبدل کنند، اما این جبهه برای اثبات این ادعایش کدام سندی ارائه نکرده است.

اما حکومت طالبان پیش از این دو بار میزبان مذاکرات میان طالبان پاکستانی و حکومت پاکستان بوده؛ مذاکراتی که نتیجه‌ای نداشته است.

آصف درانی، نمایندهٔ ویژه پاکستان در گفت‌وگو با صدای امریکا گفته است، آن‌ها به خواست طالبان گفت‌و‌گوهایی را با رهبران تی ‌تی ‌پی آغاز کرده‌اند، اما به گفتهٔ او، این گفت‌وگو‌ها سال گذشته برای این بی‌نتیجه بود که آن‌ها خواست‌های غیرمنقطی داشتند.

درانی افزوده است که هیچ راهی برای حکومت پاکستان برای گفت‌وگو باقی نمانده و "تنها راه این است که این افراد مسلح تسلیم شوند و با قانون روبه‌رو شوند."

شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز بارها در مورد رابطهٔ حکومت طالبان و تحریک طالبان پاکستانی اشاره کرده است.

اما حکومت طالبان این موضوع را به دور از حقیقت و نامتوازن عنوان کرده است.

در آخرین مورد کمیتهٔ نظارت بر تطبیق تحریم‌های شورای امنیت ملل متحد در گزارش خود در آغاز ماه جون تصریح کرد که طالبان روابط قوی با القاعده و تحریک طالبان پاکستانی دارند و شماری از گروه‌ های هراس‌افگن دیگر نیز تحت کنترل آن‌ها فعالیت و آزادی دارند.

XS
SM
MD
LG