لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۷ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۷

تکرار تهدید های ایران؛ وزیر نیرو: ما از حقابهٔ خود یک قدم عقب نشینی نمی‌کنیم!


تصویر آرشیف: دریای هلمند
تصویر آرشیف: دریای هلمند

علی اکبر محرابیان وزیر نیروی ایران می گوید، کشورش از حق آبه خود از آب دریای هلمند یک قدم عقب نشینی نخواهد کرد.

براساس گزارش خبرگزاری نیمه دولتی"مهر" ایران، آقای محرابیان روزشنبه(۱۵ جولای) در یک کنفرانس خبری در تهران گفت که حکومت ایران به رهبری ابراهیم رئیسی تلاش های لازم را انجام می‌دهد تا مشکل کم آبی ایالت جنوبی سیستان - بلوچستان حل شود.

وزیر انرژی ایران افزود، با وجودی که ایران مشوره های متعددی را با حکومت طالبان در مورد حق آبۀ آب دریای هلمند انجام داده، ولی تا هنوز ایران سهم لازم خود را از این آب دریافت نکرده، به گفتۀ محرابیان حکومت ایران برای تامین آب سیستان و بلوچستان همۀ اقدامات لازم را انجام خواهد داد.

در دو سال گذشته از تسلط دوبارۀ طالبان بر افغانستان، آب دریای هلمند به موضوع حساس دیپلوماسی بین کابل و تهران مبدیل شده است.

علی اکبر محرابیان وزیر نیروی ایران
علی اکبر محرابیان وزیر نیروی ایران

در ششم ماه اسد، ایران اعلام کرد که حکومت طالبان موافقت کرده، تا برای تعیین سطح کنونی آب در بند کجکی، تحقیق شود.

ایران از چندین ماه به این طرف تهدید می کند که در زمینه دسترسی به حقابه خود اقداماتی خواهد داشت

احمد وحیدی وزیر داخلۀ ایران گفته بود که برای این هدف، کمیته ای مشترک از کمیشنران دو کشور ذکر شده در توافقنامه آب هلمند، تشکیل خواهد شد.

در دو سال گذشته مقامات ایرانی از جمله ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران چندین بار اظهارات مشابهی را مطرح کرده اند، اما حکومت طالبان در پاسخ گفته که به قرارداد آب دریای هلمند متعهد است و بر اساس این قرارداد، آب ایران را تامین کرده.

در مورد اظهارات اخیر علی اکبر محرابیان وزیر نیروی ایران، نظر وزارت آب و انرژی حکومت طالبان را جویا شدیم ولی تا تهیۀ این گزارش پاسخی دریافت نکردیم.

امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان در چندین سخنرانی از حق آبه ایران یاد کرده و گفته است که افغانستان با خشکسالی های بی سابقه مواجه است و طالبان به توافقنامه آب میان کابل و تهران متعهد اند
امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان در چندین سخنرانی از حق آبه ایران یاد کرده و گفته است که افغانستان با خشکسالی های بی سابقه مواجه است و طالبان به توافقنامه آب میان کابل و تهران متعهد اند

اما قبلاً طالبان گفته بودند که به توافقنامه آب دریای هلمند که در سال ۱۳۵۱ شمسی، بین افغانستان و ایران امضا شد، متعهد هستند، ولی تاکید کرده اند دریای هلمند به دلیل خشکسالی در آن منطقه، آب کافی ندارد.

قبل از این نظام جمهوری مخلوع نیز همین را می‌گفت.

منازعه روی آب بین این دو کشور همسایه پس از آن شدت یافت که رئیس جمهور ایران در اوخر ماه ثور با الفاظ شدید خواستار حق آبه ایران از آب دریای هلمند شد و سخنان او با واکنش مقامات طالبان مواجه شد.

سپس در ماه جوزای سالجاری، بین طالبان و نیروهای سرحدی ایران در منطقه سرحدی ولایت نیمروز درگیری شدیدی رخ داد که در نتیجه سه عسکر ایرانی کشته و چند تن دیگر زخمی شدند.

XS
SM
MD
LG