لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۲ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۴

یک مقام ایرانی: ظرف ۲۴ ساعت نزدیک به ۵ هزار افغان بدون اسناد قانونی اخراج شده اند


شماری از افغان‌های که از ایران بگونه اجباری اخراج شده اند - عکس از آرشیف
شماری از افغان‌های که از ایران بگونه اجباری اخراج شده اند - عکس از آرشیف

یک مقام ایرانی هشدار داده که اگر اتباع خارجی برای ورود، اقامت و یا خروج از ایران از راه‌های قانونی اقدام نکنند، پس از برخورد قانونی با آنان، از آن کشور اخراج خواهند شد.

پرویز قاسم زاده، فرمانده مرزی زابل به روز شنبه با بیان این موضوع به خبرگزاری تسنیم ایران گفته که در ۲۴ ساعت گذشته ۴ هزار و ۷۶۷ مهاجر غیرقانونی افغان در نقاط مختلف ایران دستگیر و از گذرگاه مرزی "میلک" در ایالت سیستان و بلوچستان به افغانستان بازگشت داده شده اند.

امین‌الله، جوان ۲۴ سالۀ افغان که از دو سال به اینسو در ایران زندگی می‌کرد، یکی از آنهایی است که یک روز قبل به دلیل نداشتن مدرک قانونی اقامت، از ایران به افغانستان برگشت داده شده است.

او به رادیو آزادی گفت:

"دیروز رد مرز شده‌ام، نفر زیاد بود که همزمان با هم اخراج شدیم، دیروز در منطقۀ خیرآباد و رامین تهران دستگیر شدم، مرا بردند به کلانتری (ماموریت پولیس) در آنجا از هر نفر ۱۴۰ تومان بخاطر کرایۀ راه گرفتند و بعد به سر مرز هرات آوردند."

در همین حال شماری از افغان‌های مهاجر در ایران مسالۀ اخراج مهاجرین افغان از این ایران را ناامید کننده خوانده و می‌گویند، اخیراً مشکلات آنها افزایش یافته است.

یکی از مهاجرین افغان در ایران که نخواست نامش در گزارش گرفته شود به رادیو آزادی ادعا کرد که روند اخراج افغانان از ایران به دلیل تنش‌های اخیر بر سر حقابۀ دریای هلمند افزایش یافته است:
"اتفاقات اخیری که بر سر حقابه بین مرزبانان ایران و صفوف امارت اسلامی رخ داد، وضعیت نه چندان خوب مهاجرین افغان را برهم زده و باعث اخراج هموطنان ما شده که حتی مدارک داشتند و همچنان آزار و اذیتی که از طرف مردم ایران بر افغان‌ها صورت می‌گیرد، خیلی ناامید کننده است."

پیش از این نیز برخی از شهروندان افغانستان که از ایران اخراج شده بودند، به رادیو آزادی ادعا کرده بودند که اخیراً به دلیل تنش بر سر آب، آزار و اذیت و اخراج مهاجرین افغان در ایران بیشتر شده است.

آرشیف - شماری از افغان‌های که از ایران برگشته اند در ولایت نیمروز
آرشیف - شماری از افغان‌های که از ایران برگشته اند در ولایت نیمروز

این در حالی است که تنش‌ها بر سر حقابۀ دریای هلمند اخیراً میان حکومت تهران و طالبان به موضوع حساسی مبدل شده است.

به تازگی علی اکبر محرابیان، وزیر نیروی ایران گفته که کشورش از حقابه خود از آب دریای هلمند یک قدم عقب نشینی نخواهد کرد و حکومت آن کشور تلاش‌های لازم را انجام می‌دهد تا مشکل کم‌آبی ایالت جنوبی سیستان - بلوچستان حل شود.

به گزارش خبرگزاری دولتی "مهر" ایران، او این موضوع را روز شنبه در یک نشست خبری در تهران بیان کرده است.

وزیر انرژی ایران افزوده، با وجود گفت‌وگوهای انجام شده تا هنوز ایران سهم لازم خود را از آب دریای هلمند دریافت نکرده است.

حکومت طالبان بتازگی در مورد این موضوع ابراز نظر نکرده، اما پیش از این گفته که سطح آب دریای هلمند پایین آمده و ایران بیشتر از حقابه‌اش آب دریافت کرده است.

در مورد ارقام افغان‌های اخراج شده از ایران و چگونگی این موضوع از وزارت مهاجرین و عودت کنندگان حکومت طالبان پرسیدیم اما عبدالمطلب حقانی سخنگوی این وزارت به سوالات رادیو آزادی پاسخ نداد.

اما سه هفته قبل خبرگزاری دولتی ایران (ایرنا) گزارش داده بود که در بهار امسال ۹۰ ‌هزار شهروند افغانستان به گونهٔ داوطلب و یا اجباری از آن کشور جمع‌آوری شده و از طریق مرز دوغارون به افغانستان برگشت داده شده‌اند.

اما کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان چندی پیش در گزارشی گفته بود، تخمین می‌شود که در سال ۲۰۲۲ حدود ۴۸۵ هزار افغان از ایران اخراج شده اند.

مقام‌های ایرانی چندی پیش اعلام کرده بودند که در حال حاضر حدود پنج میلیون افغان دارای سند اقامت و یا فاقد سند در ایران بسر می‌برند.

XS
SM
MD
LG