لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۴ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۷

جنجال بر سر حق‌آبه منجر به افزایش فشار ها و اخراج افغان‌های مهاجر از ایران شده است


تعدادی از مهاجرین افغان که به تازه گی از ایران اخراج شده اند.
تعدادی از مهاجرین افغان که به تازه گی از ایران اخراج شده اند.

افغان های اخراج شده از ایران می گویند که به دنبال افزایش تنش میان ایران و حکومت طالبان بر سر مسئله حق آبه، حکومت ایران فشار بر مهاجرین افغان در این کشور را افزایش داده است.

مسئولان ریاست امور مهاجرین و عودت کنندگان طالبان در هرات تایید می کنند که در هفته های اخیر روند اخراج مهاجرین افغان از ایران تا ۳۰ درصد افزایش یافته است.

مهاجرین اخراج شده افغان از ایران، از بدرفتاری و آزار پولیس ایران شکایت دارند.

جمعه گل بیست ویک ساله با لباس کارگری و کفش های کهنه چهارشنبه هفته گذشته (۷ جون ) از ایران به افغانستان اخراج شده است.

او باشنده ولایت فراه است و از هشت ماه بدینسو در ایران کار می کرد.

جمعه گل که از طریق مرز اسلام قلعه هرات-دوغارون به افغانستان برگشته، می گوید که پولیس ایران وی را از محل کارش در شیراز گرفتار کرد و حتی اجازه نداد که لباس ها و وسایلش را با خود بگیرد.

او به رادیو آزادی می گوید که پس از افزایش تنش ها میان ایران و طالبان بر سر مسئله حق آبه دریای هلمند، حکومت ایران بر مهاجرین افغان در این کشور فشارها را بیشتر ساخته است:

"ما را لت و کوب می کردند و می گفتند که حکومت شما برای ما آب نمی دهد. بسیار با ما ظلم و بی عزتی کردند. در مسیر راه که می آمدیم، مسئولان ایرانی می گفتند که حکومت شما آب را به کشور ما رها نمی کند و شما دیگر جایی در ایران ندارید. روزانه شمار زیادی از افغان ها رد مرز می شوند."

مسوولین محلی طالبان میگویند که روزانه تا سه هزار افغان به کشور برگشتانده میشوند
مسوولین محلی طالبان میگویند که روزانه تا سه هزار افغان به کشور برگشتانده میشوند

به گفته عبدالله قیومی آمر مهاجرین بندر اسلام قلعه، روزانه از ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ و بعضی روزها ۳۰۰۰ مهاجر افغان از طریق این مرز، از ایران به افغانستان اخراج می شوند.

به گفته او، قبلا روزانه از ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ شهروند افغانستان از ایران اخراج می شدند:

"اکثریت مهاجران اخراج شده از پولیس ایران شکایت دارند. شکایت های شان این است که پولیس ایران آنان را آزار و اذیت می کند، از آنان پول می گیرند. حتی کسانی هم هستند که پاسپورت دارند اما پولیس ایران پاسپورت شان را می گیرند و رد مرز می کنند."

یکی از مهاجرین اخراج شده: پولیس ایران ما را توهین میکرد و از حق آبه یاد میکرد

به خاطر مسئله حق آبه چرا حکومت ایران بر مهاجرین افغان فشار وارد کرده است؟

جواد دانش یک فعال جامعه مدنی در پاسخ به این پرسش می گوید که ایران می خواهد با افزایش اخراج مهاجرین افغان به افغانستان که دچار بحران اقتصادی و بیکاری است، بر طالبان فشار وارد کند.

"حکومت ایران با استفاده از فشار آن هم علیه مهاجرین افغان که در ایران به سر می برند، می خواهد این موضوع را به دولت افغانستان بفهماند که در صورت حل نشدن موضوع حق آبه دریای هلمند، از طریق مهاجرین فشارهای خود را بر دولت افغانستان بیشتر می سازد."

تنش میان حکومت ایران و طالبان پس از هشدار ابراهیم رئیسی رییس جمهور ایران به سران طالبان در باره حق آبه این کشور از دریای هلمند افزایش یافت.

رئیسی به تاریخ ۲۷ ثور در سفرش به سیستان و بلوچستان این کشور که به شدت وابسته به آب دریای هلمند خوانده می شود، به حکومت طالبان هشدار داد که حق آبه ایران را بدهند و اینکه حرف هایشان را بسیار جدی بگیرند و بعد گلایه نکنند.

حکومت ایران و طالبان در این اواخر روی حقابه تعین شده در موافقتنامه آب هلمند٬ جنجال های زیادی داشته اند
حکومت ایران و طالبان در این اواخر روی حقابه تعین شده در موافقتنامه آب هلمند٬ جنجال های زیادی داشته اند

در واکنش، طالبان در بیانیه ای ضمن آنکه گفتند به توافق ۱۳۵۱ بین صدراعظمان وقت دو کشور متعهدند، از ایران خواستند که از تکرار سخنان نامناسب جلوگیری کند.

پسانتر، امیر خان متقی سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان گفت که به علت خشکسالی، در دریای هلمند آب کافی وجود ندارد. اما هم از ایران خواست که به جای مطبوعاتی کردن این بحث، گفتگو کند.

چند روز بعد از تنش لفظی، از درگیری مسلحانه در مرز مشترک در ولایت نیمروز خبر رسید.

یک مقام طالبان به رادیو آزادی گفت که در درگیری بین نظامیان دو طرف به تاریخ ششم جوزا، یک محافظ سرحدی ایران و یک عضو نیروی طالبان کشته شد. دو طرف یکدیگرشان را به آغاز تیراندازی مقصر دانستند.

گزارش: شاهپورصابر

XS
SM
MD
LG