لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۷ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۹

آیا روند کمک به عملیات جمعآوری ماین ها و مواد منفجر ناشده در افغانستان متوقف است؟


تصویر آرشیف:کارکنار یک موسسه ماین روبی در افغانستان
تصویر آرشیف:کارکنار یک موسسه ماین روبی در افغانستان

مسوولین نهاد های ماین روبی در افغانستان می گویند که ماین های منفجر ناشده و مهمات باقی مانده از جنگ در شماری از مناطق افغانستان هنوز هم تهدید بزرگی به شمار می رود.

شهاب حکیمی، رییس موسسۀ ماین پاکی ام. دی. سی(MDC) به رادیو آزادی گفت که در حال حاضر ماهانه از ۱۲۰ تا ۱۲۵ تن بر اثر انفجار ماین ها در افغانستان کشته می شوند.

مسوولین این نهاد ها می گویند که به هزینه های بیشتری به هدف پاکسازی مناطق جنگ زده از وجود ماین ها و مواد منفجر ناشده نیاز است.

گزارش های زیادی از گوشه و کنار افغانستان منتشر می شود که در نتیجه این انفجار ها٬ بیشتر اطفال قربانی می شوند.

کمیته بین المللی صلیب بین المللی نیز به تازه گی گزارشی در این مورد منتشر کرده و گفته است که از ماه جنوری سال ۲۰۲۲ تا جون ۲۰۲۳ میلادی در مجموع یکهزار و ۹۲ فرد ملکی، در اثر انفجار ماین ها و سایر مهمات منفجر ناشدۀ باقی مانده از جنگ های گذشته در افغانستان، کشته شده اند که ۶۰ درصد آنها کودکان بوده اند.

بیشترین قربانیان انفجار ماین ها و مواد منفجر ناشده در افغانستان اطفال هستند

پرویز احمد فیضی، سخنگوی کمیته بین المللی صلیب سرخ در افغانستان، آمار تلفات کودکان در سال گذشته را با رادیو آزادی در میان گذاشت:

«در یک و نیم سال گذشته، ارقام ما نشان دهندۀ اینست که افراد ملکی مخصوصاً اطفال قربانیان اصلی ماینها و سایر مهمات منفجر ناشده باقی مانده از جنگ های گذشته بوده اند. در این مدت در نتیجۀ ۵۴۱ رویداد، ۶۴۰ کودک بر اثر انفجار ماین ها و سایر مهمات منفجر ناشده، کشته و یا زخمی شده اند."

ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان
ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان نیز قبلاً به رادیو آزادی گفته بود که فعالیت های نهادهای موجود مرتبط با پاکسازی ماین ها در افغانستان کافی نیست و باید در این زمینه همکاری بیشتر صورت بگیرد.

گفته می شود این ارقام تلفات، شامل آن دسته از کودکانی نیز می شود که در مزارع، سرک ها و سایر مناطق آهن کهنه، گاهی اوقات سرگلوله های منفجر ناشده و سایر مهمات را جمع آوری می کنند و یا از آن برای بازی استفاده می شود.

پیش از این، صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد(یونیسف) نیز اعلام کرده بود که از ماه جنوری تا مارچ سال جاری میلادی، ۱۳۴ کودک بر اثر انفجار مهمات مختلف زخمی، معلول و یا کشته شده اند.

آرش همایون

XS
SM
MD
LG