لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱۶ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۰

عفو بین‌الملل: استفاده در برابر زنان معترض از زور از سوی طالبان شدیداً نگران کننده است


شمار از زنان در واکنش به فرمان رهبر طالبان مبنی بر مسدود شدن آرایشگاه ها در افغانستان، در کابل دست به اعتراض زدند.
شمار از زنان در واکنش به فرمان رهبر طالبان مبنی بر مسدود شدن آرایشگاه ها در افغانستان، در کابل دست به اعتراض زدند.

سازمان عفو بین‌الملل در واکنش به برهم زدن تظاهرات روز چهارشنبه زنان در کابل از سوی طالبان گفته است شدیداً نگران استفاده از زور علیه زنانی توسط طالبان است که به ممنوعیت بر آرایشگاه‌ها اعتراض می‌کنند.

این سازمان ناوقت روز چهارشنبه در بیانیۀ در حساب توییتر‌ش تصمیم در مورد بستن آرایشگاه‌های زنانه را تازه‌ترین مورد از مجموعه محدودیت‌های شدید بر حقوق زنان و دختران افغان دانسته است.

عفو بین‌الملل می‌گوید که ممنوعیت زنان از زندگی عمومی، حق آموزش، کار، گشت‌وگذار آزادانه، لت‌وکوب آن‌ها بخاطر مخالفت با این سیاست‌ها و مقاومت در برابر سرکوب "جنگ در برابر زنان است".

سازمان عفو بین‌الملل افزوده که پاسخ‌گو قرار دادن طالبان و مقابله با مصونیت گسترده‌شان از جنایاتی که ممکن است به جنایت علیه بشریت در مورد آزار و اذیت جنسی تبدیل شود، یک گام ضروری است.

سازمان عفو بین‌الملل در حالی این واکنش را داشته که روز چهارشنبه حکومت طالبان تظاهرات زنان در کابل را با فایرهای هوایی و پاشیدن آب روی معترضان زن برهم زد.

این اعتراض که در پی تصمیم حکومت طالبان برای بسته شدن آرایشگاه‌های زنانه برگزار شده بود، معترضان با شعار "نان، کار، عدالت و کار را از ما نگیرید" تظاهرات کردند.

شماری از زنان معترض در کابل: طالبان برای پراکنده ساختن ما دست به فیر هوایی زدند
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:03 0:00

شکریه سلطانی یک تن از آرایش‌گران شهر کابل می‌گوید با بسته شدن دکانش نان از سفره او و ۵ خانواده دیگر حذف می‌شود.

به‌گفته شکریه ۱۸ سال است مسئولیت خانواده را دارد و شوهرش مریض است.

شکریه که در خانه کرایی زندگی می‌کند می‌گوید خودش، دو دختر نوجوانش که از مکتب رفتن توسط حکومت طالبان منع شده‌اند و پنج زن و دختر دیگر در یک دکان آرایش‌گری کار می‌کنند و مصارف خانواده خود را تأمین می‌کنند.

او می‌افزاید: "کار مردان را هم گرفتند، کار زنان را هم گرفتند، وقتی مکتب بسته شد زیادتر شاگردان آمدند به آرایش‌گری روی آوردند، مکتب بسته شد، پوهنتون‌ها بسته شد، پارک‌ها بسته شد، آرایشگاه‌ها بسته شد."

وزارت خارجه امریکا نیز به اقدام دیروز چهارشنبه طالبان در برابر زنان معترض واکنش داشته است.

متیو میلر سخنگوی وزارت خارجه امریکا روز چهارشنبه در یک نشست خبری گفت: "ما عملکردهای اخیر طالبان را نظارت کرده ایم که متأسفانه همانند گذشته گام‌های در راستای تبعیض علیه زنان و دختران برداشته اند. ما به شدت در برابر این عملکردهای آنان اعتراض می‌کنیم و ما به یقین این را می‌دانیم که کشورهای دیگر جامعه جهانی نیز این عملکردهای آنان را می‌بینند و روابط‌شان با حکومت طالبان را در روشنی همین عملکردها ارزیابی خواهند کرد."

در همین حال نهاد حقوق بشری فریدم نو نیز در واکنش به اقدام طالبان در برابر اعتراض روز چهارشنبه زنان در کابل گفته است که باید حذف زنان افغانستان از جامعه پایان یابد.

به گفته این نهاد زنان افغان دو سال است شجاعانه برای حقوق خود مبارزه می‌کند که حتی با شکنجه، لت‌وکوب و زندان مواجه شدند.

دفتر معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان، یوناما نیز سرکوب خشونت‌آمیز اعتراض زنان بخاطر بسته شدن آرایشگاه‌های زنانه از سوی حکومت طالبان را نگران‌کنند خوانده بود.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان تا تهیه این گزارش در مورد این واکنش‌ها به پرسش‌های رادیو آزادی پاسخ نداد.

در اواخر ماه جون وزارت امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان بر اساس فرمان ملا هبت‌الله رهبر طالبان به آرایشگاه‌های زنانه یک ماه وقت داد که دروازه‌های خود را بسته کنند.

این وزارت علت این تصمیم را مصرف پول‌های گزاف برای آرایش در این آرایشگاه‌ها و برخی مسایل به گفته آن‌ها شرعی خواندند.

مرتبط

XS
SM
MD
LG