لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۹

فقر و گرسنه‌گی در افغانستان؛ سازمان ملل: میلیون‌ها افغان در انتظار دریافت کمک اند


شماری از زنان و کودکان فقیر در کابل در حال دریافت نان خیرات
شماری از زنان و کودکان فقیر در کابل در حال دریافت نان خیرات

برنامۀ توسعه‌ا‌ی سازمان ملل متحد (UNDP) در گزارش اخیر خود در بارۀ یک پروژه‌ خود به نام « آبادی در افغانستان» ، به برخی از مشکلات افغان‌ها در سال ۲۰۲۳ اشاره کرده است.

در گزارشی که اواخر روز گذشته منتشر شد، آمده که در حال حاضر نزدیک به ۳۴ میلیون افغان به کمک‌های غذایی نیاز دارند.

بر اساس این گزارش، از سال ۲۰۲ تا کنون ۳۰ درصد از درآمد افغان‌ها کاسته شده و ۸۵ درصد افغان ها زیر خط فقر زندگی می‌کنند.

در این گزارش آمده است که ۲۷ میلیون افغان در سال ۲۰۲۲ از حوادث طبیعی متاثیر شده اند.

بر اساس یافته های این سازمان، ۷۸ درصد افغان‌ها قرضدار هستند، ۵۷ درصد خانواده‌ها مقدار غذای خود را کاهش داده اند یا غذای خود را تغییر داده اند و ۱۵ درصد از خانواده‌ها٬ فرزندان خود را به کارهای شاقه فرستاده اند.

بسیاری از خانواده ها نمیتوانند برای خود و فرزندان شان غذای کافی تهی کنند
بسیاری از خانواده ها نمیتوانند برای خود و فرزندان شان غذای کافی تهی کنند

در این گزارش آمده است که ممنوعیت کار زنان از سوی طالبان در سازمان های غیردولتی وضعیت را بدتر کرده و در حال حاضر ۹۴ درصد سازمان‌ها در این کشور فعالیت خود را متوقف یا محدود کرده اند.

در پایان سال ۲۰۲۲، حکومت طالبان کار زنان افغان را در تمامی سازمان‌های غیردولتی از جمله سازمان‌های مرتبط با سازمان ملل متحد ممنوع اعلام کرد و به همین دلیل بسیاری از سازمان‌ها فعالیت خود را در افغانستان متوقف کردند.

هر چند این تصمیم طالبان در داخل و خارج از کشور محکوم شد و از آنها خواسته شد که از این تصمیم عقب نشینی کنند، اما تاکنون تغییری در موضع حکومت طالبان ایجاد نشده است.

برنامه توسعه سازمان ملل در گزارش خود گفته است که از سال ۲۰۲۱ به این سو از طریق پروژۀ آبادی به ۱۰ میلیون افغان در زمینه‌های مختلف کمک کرده است.

سازمان ملل: از سال ۲۰۲۱ به ده میلیون افغان در پروژه های مختلف زمینه کار مساعد شده است

در این گزارش آمده است که این کمک‌ها شامل کاریابی برای زنان و مردان، کمک به خانواده‌ها در زمینۀ خدمات صحی و دوایی برای مقابله با بیماری‌ها و همکاری با زنان تجارت پیشه برای توسعۀ کارشان و بازاریابی به کالاهای تولیدی آنان می‌شود.

در همین حال برخی از مردم افغانستان از بیکاری و فقر شکایت می‌کنند و می‌گویند که از صبح تا شام به دنبال کار می‌روند، اما عصر با دست خالی به خانه بر می‌گردند.

زرغونه، باشندۀ شهر کابل و سرپرست یک خانوادۀ هشت نفره به رادیو آزادی گفت:

"من در یک خانۀ کرایی زندگی می‌کنم، اگر کسی به من کمک کند، می‌توانم کرایۀ خانه را پرداخت کنم، در غیر آن هیچ، اکنون هم کرایۀ خانه باقی است، من یک خانواده هشت نفره دارم، در شهر می‌گردم و باقی ماندۀ غذا را جمع می‌کنم و برای اولادهایم می‌برم. گفتند اینجا کمک توزیع می‌کنند، اما اینجا هیچ جیز نیست‌."

مردم شکایت دارند که در بسیاری از مناطق افغانستان میزان کمک های بشری سازمان ملل و سایر نهاد های خیریه کاهش یافته است
مردم شکایت دارند که در بسیاری از مناطق افغانستان میزان کمک های بشری سازمان ملل و سایر نهاد های خیریه کاهش یافته است

عبدالله، یکی دیگر از باشندگان این شهر که با کراچی دستی کار می‌کند، می‌گوید، از صبح تا شام ۵۰ افغانی درآمد دارد:

"من کراچی دستی دارم، پنجاه روپیه درآمد دارم، بیکاری آنقدر زیاد شده که قرار خواب هستیم، تمام روز می‌گردم هیچ چیزی پیدا نمی‌کنم."

پیش از این برنامۀ جهانی غذا (دبلیو اف پی) هشدار داده بود که با کمبود بودجه مواجه است و تا ماه اکتوبر تنها ماهانه به ۵ میلیون نفر کمک رسانی کرده می‌تواندن و پس از آن بودجه‌ای برای ارائۀ کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان نخواهد داشت.

به همین ترتیب دفتر هماهنگی امور بشردوستانۀ سازمان ملل متحد یا اوچا گفت که در حال حاضر حدود ۲۸.۸ میلیون نفر در افغانستان به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند و بیش از ۶ میلیون نفر در یک قدمی قحطی قرار دارند.

پس از استقرار مجدد طالبان در افغانستان، فقر و بیکاری بیش از هر زمان دیگری در این کشور افزایش یافته است.

XS
SM
MD
LG