لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۹ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۴

ایرو ایشا رویو: پاکستان امید به «عمق ستراتیژیک» را در افغانستان از دست داده است


تصویر آرشیف: یک سرباز پاکستانی در یکی از پوسته های امنیتی نزدیک به سرحد افغانستان
تصویر آرشیف: یک سرباز پاکستانی در یکی از پوسته های امنیتی نزدیک به سرحد افغانستان

نشریه ایرو ایشا رویو

  • نشریه ایرو ایشا رویو در شماره اخیر خود مقاله یک نظامی متقاعد هند بنام سوبهاش کپیلا را به نشر رسانده است.

کپیلا می نویسد از سال ۱۹۴۷ به این سو که پاکستان استقلال خود را بدست آورد، با دو همسایه خود افغانستان و هندوستان هیچگاه دوست نماند ، ولی در ماه اگست سال ۲۰۲۱ با پیروزی طالبان بسیار خرسند شده و رهبر آی اس آی جنرال فیض با سرعت به کابل رفت تا این خوشی را جشن بگیرد.

آقای کپیلا که تحصیلات عالی خود را در اکادمی نظامی سلطنتی بریتانیا انجام داده و در ایالات متحده امریکا، جاپان ، کوریای جنوبی و بوتان به حیث دیپلومات کار کرده ، در مطلب خود می نویسد در کمتر از دو سال لوی درستیز قوای مسلح پاکستان جنرال عاصم منیر به حکومت طالبان هشدار میدهد که اگر به اعضای گروه تحریک طالبان پاکستان پناه گاه بدهند نتائیج آن ناگوار خواهد بود.

در مطلب نشریه ایرو ایشا رویو از قول این نظامی متقاعد و دیپلومات سابق هندوستان آمده است که می گوید اسلام آباد در سال ۲۰۲۳ امید عمق ستراتیژیک خود در افغانستان را از دست داده است.

تیلگراف آنلاین

  • تیلگراف آنلاین هم در مورد روابط طالبان با پاکستان نوشته است. به نوشته این نشریه طالبان از حکومت پاکستان خواسته اند که با تحریک طالبان پاکستان یک بار دیگر مذاکرات صلح را آغاز کند

تیلگراف از قول سخنگوی وزارت خارجه پاکستان ممتاز زهرا بلوچ نوشته است که روز جمعه در یک کنفرانس خبری در اسلام آباد گفت٬ موضوع تروریزم برای پاکستان منبع بزرگ نگرانی میباشد و پاکستان این مسئاله را بار بار با مقامات افغان مطرح کرده و به آنها گفته است که از خاک افغانستان تهدید های تروریستی متوجه پاکستان است.

در بخش مطلب تیلگراف آنلاین می خوانیم که با وجود تاکید پاکستان که برضد تحریک طالبان پاکستان (تی تی پی) اقدام شود ، طالبان حاضر نیستند که برضد (تی تی پی) عملیات کنند.

روزنامه استارز اند استرایپس

  • روزنامه استارز اند استرایپس در مورد آن عده افغانهای نوشته که قبل از برگشت طالبان به قدرت با قوای امریکائی در افغانستان کار کرده اند.

روزنامه می نویسد وزارت دفاع امریکا خواهان سریع ساختن پروسه صدور ویزه به افغانهای شده که در ۲۰ سال جنگ در افغانستان با قوای امریکائی کار کرده بودند.

استارز اند استرایپس می نویسد وزارت دفاع امریکا هفته گذشته از یک تعداد شرکت ها خواست که در بخش تصدیق اسناد آن افغانها کمک کنند که با قوای امریکائی همکاری کرده اند ، ولی اسناد ندارند.

به نوشته روزنامه نبود اسناد پروسه دادن ویزه به این افغان ها را با مشکل رو به رو ساخته است.

XS
SM
MD
LG